Hlavní obsah
Ne každý styl jógového cvičení vyhovuje všem. Foto: Profimedia.cz

Jóga se u nás stává poslední dobou velkým fenoménem. Propadá jí stále více mladých, ale i starších lidí. Při pravidelném cvičení můžete dosáhnout lepší pružnosti, rovnováhy, správného držení těla a v neposlední řadě také zpevněného svalstva. Ne každý styl jógového cvičení ale vyhovuje všem. Proto jsme pro vás připravili jednoduchý přehled nejpopulárnějších stylů, podle kterého dokážete odhadnout, jaký by měl vyhovovat právě vám.

Ne každý styl jógového cvičení vyhovuje všem. Foto: Profimedia.cz
Najděte si svůj styl jógy

 

Hatha jóga

Hatha jóga je podobná klasickému podání jógy. Lekce začíná relaxací, přes průpravné cviky se přejde k ásanám (pozicím), kdy se důraz klade na dech, správnost provedení a výdrž v každé pozici. Mezi pozicemi jsou zařazovány krátké pauzy pro zklidnění, kdy pozice doznívá a zvyšují se její účinky.

„Cvičení klasické jógy vás dokáže neuvěřitelně zklidnit, zbavit stresu a napětí, snižuje krevní tlak a celkově uvolňuje,” vysvětluje průkopnice jógy a zakladatelka Domů Jógy v Praze Věra Vojtěchová.

Pro koho je vhodná: Téměř pro každého bez ohledu na věk a tělesnou kondici. Každý cvičí dle svých možností. V případě zdravotních potíží je o nich důležité informovat lektora.

Power jóga

Power jóga je u nás nejrozšířenějším stylem. Často překvapí začátečníky, kteří mají o józe představy jako o meditativním cvičení, svojí dynamikou a celkovou fyzickou náročností. Power jóga je zaměřena na protažení a posílení svalů celého těla. Jednotlivé pozice se u ní dynamicky střídají, důraz je kladen hlavně na sílu a ohebnost. Rozvíjí koncentraci, vědomé ovládání těla. Je vhodná i ke zhubnutí nebo udržení váhy. Navíc vede k psychické a fyzické relaxaci.

Pro koho je vhodná: Pro aktivnější zdravé jedince bez vážnějších zdravotních potíží a pro všechny, kteří potřebují pro praxi více pohybu a dynamičnosti.

Vinyasa jóga

Vinyasa jóga se na rozdíl od power jógy více než o dynamiku snaží o plynulé provedení jednotlivých pozic a jejich volné splynutí s dechem.

„Každý pohyb u ní sleduje nádech nebo výdech. Představuje dokonale sladěnou techniku dechu a pohybu. Cvičení bývá dynamičtější a fyzicky náročnější a vyžaduje maximální soustředění,” upozorňuje Věra Vojtěchová.

Pro koho je vhodná: Již předpokládá určitou základní znalost jednotlivých pozic, je tedy vhodnější spíše pro ty, kteří mají už alespoň pár lekcí jógy za sebou. Patří stále k dynamičtějším, mladším jógovým školám, její cvičení tak uvítají zejména ti, kdo se chtějí nejen protáhnout, ale také trochu zapotit.

Hot jóga

Hot jóga není samostatným jógovým stylem, ale jen vylepšená verze jiných stylů.  Cvičí se v prostorech vytopených na cca 38–41 stupňů Celsia.

„S vyšší teplotou se jóga a její účinky stávají intenzivnější, cévy se rozšiřují, svaly uvolňují a dovolí tělu protáhnout se do maximálních poloh, aniž by hrozilo svalové zranění nebo křeč. Dochází také ke zvýšené detoxikaci vnitřních orgánů, vylepšuje se flexibilita svalů a vytrvalost i odolnost organismu,” upozorňuje lektorka hot jógy Pavla Křečanová.

Pro koho je vhodná: Pro ty, jimž je cvičení jógy blízké, ale potřebují se u cvičení pořádně zapotit, nebo pokud je jejich tělo mimořádně ztuhlé a běžné protahování jim příliš nepomáhá. Hot jóga se naopak nedoporučuje nemocným s kardiovaskulárními chorobami, chronicky nemocným a těhotným a hypermobilním jedincům.

Hormonální jóga

Hormonální jóga opět není jógovým stylem, ale jen cvičení upravené na míru něžnějšímu pohlaví.

„Lekce je zaměřena výhradně na vyladění ženské energie. Začíná relaxací a pokračuje speciálními ásanami s dýcháním do reprodukčních orgánů. Celá lekce je soustředěna zejména na dech a techniky, které umožňují přesné vedení energií v těle tak, aby se postupně vyrovnala hladina hormonů a došlo k ideálnímu harmonickému vyladění v celém organismu,” vysvětluje Vojtěchová.

Pro koho je vhodná: Pro každou ženu bez ohledu na věk a tělesnou kondici. Pomáhá harmonizovat reprodukční orgány vyrovnáním hormonálních hladin v těle - a to jak v období dospívání, kdy může zmírnit nepříjemně bolestivou menstruaci, tak v čase plodnosti, kdy pomáhá při potížích s početím, i při menopauze, kde harmonizuje rozkolísanou hormonální hladinu a zlepšuje průběh období klimakteria.

Těhotenská jóga

V těhotenství dochází k mnoha fyzickým, psychickým a hormonálním změnám. „Cvičení těhotenské jógy pomáhá především v tom, že protahuje i posiluje svaly celého těla a hlubokého stabilizačního systému, čímž ho pomáhá připravovat na snadný porod,” říká Marcela Rešlová, lektorka těhotenské jógy z Monkey´s Gym.

Nastávající maminka si díky józe nacvičí i jógový dech, správné dýchání a meditace, které se jí opět budou hodit při porodu.

Samotné cvičení je prospěšné v tom, že předchází bolestem zad, snižuje riziko výskytu trombózy, vysokého krevního tlaku, těhotenské cukrovky, uvolní hrudník a zlepší krevní oběh.

Pro koho je vhodná: Cvičení těhotenské jógy se doporučuje až od druhého trimestru, kdy již většinou poleví prvotní nevolnosti a žena je ve fyzické i psychické pohodě.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků