Hlavní obsah
Mungo se perfektně hodí i k naklíčení, protože nepodléhají hnilobě a plesnivění. Foto: Profimedia.cz

Fazole by neměly chybět v žádném zdravém jídelníčku

Jsou výživné, zdravé, chutné a na našem jídelníčku by se měly objevovat co nejčastěji. Překypují bílkovinami a vlákninou, oceníte je při snižování váhy, protože mají nízkou energetickou hodnotu, a navíc si každý může z mnoha druhů vybrat ty své - řeč je o fazolích.

Mungo se perfektně hodí i k naklíčení, protože nepodléhají hnilobě a plesnivění. Foto: Profimedia.cz
Fazole by neměly chybět v žádném zdravém jídelníčku

Fazole prospívají lidem se srdečními problémy, vysokým cholesterolem, diabetem a obezitou. Nenechte se odradit jejich zdlouhavou přípravou – většinou se musejí aspoň 4–8 hodin namáčet a hodinu a půl vařit. Výsledek ale stojí za to.

Ani nemusíte mít obavy z nadýmání, protože to se dá eliminovat přidáním různých druhů koření. Zkuste majoránku, dobromysl, oregano, tymián, bazalku aj.

Fazole obsahují velké množství rozpustné vlákniny, která dokáže pročistit střeva a dostat je do kondice. Jestli máte problém s vyměšováním, fazole zajistí pravidelný odchod stolice.

Mungo

Mají vysoký obsah hořčíku, jsou proto vynikající součástí jídelníčku, pokud vás často pobolívá hlava bez příčiny.

Perfektně se hodí i k naklíčení, protože nepodléhají hnilobě a plesnivění. Vyzkoušejte, získáte energii. Mungo mají olivově zelenou nebo červenou barvu a chutí trochu připomínají hrášek.

Černé oko

Jsou bohaté na kyselinu listovou, kterou je třeba doplňovat v těhotenství, zejména v jeho počátcích, protože podporuje růst plodu. Mají krémovou barvu a zdobí je skvrna černé nebo žluté barvy připomínající oko.

Mají jemnou neutrální chuť, proto se hodí pro přípravu různých pokrmů, zejména polévek nebo zeleninových nákypů. Výborně chutnají s oreganem nebo tymiánem, což jsou také bylinky, které působí proti nadýmání.

Fazole černé oko mají jemnou neutrální chuť.

Foto: Profimedia.cz

Adzuki

Obsahují mnoho bílkovin, fosforu, vápníku a zasytí na dlouhou dobu. Doporučují se při ledvinových onemocněních.

U těchto fazolí nemusíte po namáčení vodu slévat, protože tělu prospívá. V lidovém léčitelství je rozšířené i popíjení vývaru. Pocházejí z Číny a mají příjemnou oříškovou chuť.

U adzuki fazolí nemusíte po namáčení vodu slévat, protože tělu prospívá.

Foto: Profimedia.cz

Borlotti – jde o delikatesu mezi fazolemi, chuťově patří k tomu nejlepšímu, i když mají o něco silnější slupku. Italové je milují, bývají součástí polévky minestrone nejen kvůli chuti, ale i pro svůj vzhled.

Mají mírně nasládlou chuť, někomu připomínají ořechy nebo jedlé kaštany. Po uvaření zachovají svůj tvar, nepopraskají, jsou pevné na skus. Kromě polévek se hodí i jako příloha do salátů a do jídel z jednoho hrnce.

Borlotti mají mírně nasládlou chuť, někomu připomínají ořechy nebo jedlé kaštany.

Foto: Profimedia.cz

Černé – mají nasládlou chuť, pocházejí z Jižní Ameriky a hodí se pro přípravu mexických jídel. Namáčejí se na 8–12 hodin, potom se asi hodinu a půl vaří. Výborné jsou i rozmixované na pastu, kterou oživíte kořením dle chuti.

Pinto

Báječně se hodí při špatné náladě, působí totiž antidepresivně. Jinak oplývají všemi základními vlastnostmi fazolí a jejich moučnatá chuť je předurčuje např. jako náhradu jíšky v polévkách či masových šťávách. Stačí je rozmixovat. Doporučují se také do směsí s rýží.

Fazole pinto působí antidepresivně.

Foto: Profimedia.cz

Červené

Říká se jim chilli fazole, protože se z nich připravuje pokrm „chilli con carne“. Jsou vynikající pro sportovce, obsahují kvalitní rostlinné bílkoviny, aminokyseliny, fytosteroly, glykosidy a avonoidy.

Za zmínku stojí aminokyselina glutamin, která brání ztrátám svalové hmoty, zejména když se rozhodnete pro snížení váhy, protože při rychlém hubnutí má tělo tendenci trávit svou vlastní svalovou hmotu. Jedna dávka fazolí třikrát v týdnu by navíc měla zahýbat ručičkou váhy ve váš prospěch.

Proč jíst fazole

  • pomáhají s hubnutím
  • prospívají srdci, příznivě ovlivňují cholesterol
  • působí proti depresi
  • 1/2 hrníčku fazolí obsahuje pouze 95 kcal
  • udržují rovnováhu tekutin v těle (sodík -­ draslík)
  • obsahují množství vitaminu C, jsou silnými antioxidanty
  • posilují imunitu díky obsahu vitaminů K, B6, B1, B2, B3, B9 a minerálů (železo, vápník, mangan, hořčík, draslík, sodík, zinek, fosfor)
yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků