Hlavní obsah
Při chrápání je dobré nespat na zádech. Foto: Profimedia.cz

Chrápání trápí asi 40 procent mužů a jejich spolunocležníků

Chrápání trápí asi 40 % mužů. Problém ale představuje i pro lidi, kteří ho musí poslouchat a nemohou kvůli tomu spát. Někdy může chrápání představovat i mnohem závažnější zdravotní problém tzv. apnoický syndrom, který se vyskytuje asi u čtyř procent dospělé populace.

Při chrápání je dobré nespat na zádech. Foto: Profimedia.cz
Chrápání trápí asi 40 procent mužů a jejich spolunocležníků

Samotné chrápání vzniká při dýchání vibracemi měkkých tkání hltanu. Během spánku je sníženo napětí svalů, které tvoří svalovou trubici, skrze kterou dýcháme. Menší měrou se na chrápání může podílet i nos, resp. vnitřní partie nosu při větším vybočení nosní přepážky, při chronické rýmě či polypech.

Chrápání může také podpořit obezita. Tuk v organismu se totiž usazuje nejenom na viditelných místech, ale rovnoměrně v celém organismu, tedy i v hltanu. Tukem prostoupené stěny hltanu jsou méně pevné a umožňují snadnější vibrace, ale i kolaps hltanové úžiny, který vyústí v zástavu dechu ve spánku (apnoickou pauzu).

U mnoha žen může být spouštěčem chrápání i menopauza, při níž dochází ke ztrátě elasticity vaziva, dále pak vyčerpanost a stres. Jistou roli pak sehrává i dědičnost.

Nebezpečná apnoe

Pokud jedinec trpí nepravidelným a často přerušovaným chrápáním, může se jednat o tzv. apnoický syndrom, jenž představuje závažný problém.

„U apnoika dochází k zástavám dechu, tzv. spánkovým apnoím, které způsobují, že je spánek neosvěžující a v důsledku toho je typickým příznakem např. zvýšená denní únava,“ upozorňuje odborník na spánkovou medicínu MUDr. Jan Kastner z Perfect Clinic.

Apnoické pauzy se mohou významným způsobem podílet na vzniku závažných onemocnění, jako jsou kardiovaskulární a metabolická.

Čeho se vyvarovat

V první řadě je dobré nespat na zádech, protože při této poloze jazyk a měkké patro tlačí proti zadní straně hrdla, což způsobuje chrápání. Pokud usínáte na boku či břiše, tak máte větší šanci dopřát svým spolunocležníkům klidnější noc.

Ideální je spát na břiše, kdy máte paži položenou pod polštářem, na kterém ležíte. A pokud se během noci stále převalujete zpět na záda - tak vyzkoušejte babiččinu radu - zašijte si do zadní části pyžama malý míček. Ten zabrání převalování ve spánku na záda. Na pomoc si také vezměte vyšší polštář - pokud ležíte v mírně vyvýšené poloze, dojde k lepšímu zprůchodnění dýchacích cest.

Před usínáním také dobře místnost vyvětrejte. Ideální teplota na spánek je 18–20 stupňů Celsia. „Teplo a sucho způsobuje, že váš nos musí při dýchání více pracovat, což zvyšuje riziko zhoršení průchodnosti dýchacích cest,” vysvětluje pro WebMD specialista na spánek a otolaryngolog John M. Dobrowský.

Zapomeňte také na cigarety, které dráždí měkké tkáně a dochází kvůli nim ke zduření a vzniku chrápání. Opatrní buďte i s alkoholem. Večerní drink vám sice poskytne příjemné uvolnění a lépe se vám usíná, ale také příliš uvolní hrdelní svaly, což opět podporuje chrápání. Odborníci z National Sleep Foundation tudíž doporučují dát si poslední drink nejpozději 4 hodiny před spaním.

Na vznik chrápání má vliv i užívání sedativ. Ta mají při spánku stejné účinky jako alkohol.

Správný polštář

Pokud se jedná o běžné chrápání, může pomoci i dobře zvolený polštář. Nemusí jít přitom o žádný zázračný speciální výrobek, ale jen o polštář o správné velikosti a tvaru, který drží hlavu ve správné poloze.

Důležité rady při výběru polštáře
Krk a páteř mají být v neutrální poloze. Ptáte se, o jakou polohu se jedná? Je to taková, při níž je krk v přirozeném postavení a plynule navazuje na páteř. Neutrální pozice je stejná, když stojíte, sedíte i ležíte. Pokud máte v noci hlavu v nepřirozené poloze, šíje se namáhá a vytváří se nepříjemné svalové napětí.
Poloha, v jaké spíme, hraje důležitou roli při výběru polštáře. Potřebné je uvědomit si, na které straně si zvykneme spát. Existují varianty polštářů pro lidi ležící více nalevo i napravo.
Doma bychom měli mít více polštářů, které můžeme v případě potřeby střídat - netřeba je vyhazovat, protože spánkové návyky se mohou časem měnit.
Někteří prodejci dnes doporučují i koupi polštářů naplněných různými směsmi bylinek proti chrápání. Nejčastěji jde o směs mateřídoušky, lipového květu a černého bezu. Složení má uvolňovat dýchací cesty a přispívat k plnohodnotnému spánku. „Efekt se ale většinou nedostaví, pokud máte hlavu ve špatné poloze, budete chrápat i nadále. Voňavý polštářek si však můžete nechat v posteli aspoň jako dekoraci, která vám zpříjemní usínání,” uzavírají téma spánkoví odborníci ze společnosti Moravia Comfort. 

Další možnosti řešení

Chránič - pomoci může i speciální chránič proti chrápání, který tlačí čelist dopředu, čímž otevírá dýchací cesty a předchází nebo snižuje chrápání. Nejlépe vám v tomto směru poradí lékař či lékárník.

Ambulantní zákroky - tzv. somnoplastika, která zmenšuje a napíná měkké patro slabým elektrickým proudem vedeným do této oblasti. Pak také implantát do předního patra, který vyztužuje měkké patro a redukuje vibrace způsobující chrápání.

Další možností je injekční snoreplastika - další způsob vyztužení patra. Při této proceduře se patro zpevňuje chemickými látkami (jako tetradecylsulfát sodný, používaný k léčbě křečových žil).

Větší zákroky - další možností může být laserové ošetření. „Laserem se upraví části měkkých tkání hltanu, které svou vibrací během spánku nepříjemný zvuk způsobují. Celý zákrok trvá 15 až 20 minut a provádějí jej specialisté ORL a odborníci na spánkovou medicínu. Jedná se o tzv. laserovou uvuloplastiku (zkr. LAUP),” upozorňuje Kastner.

Téměř bezbolestné ošetření nabízí ošetření laserem SP Dynamis Pro, které nezanechává v místě ošetření otevřenou ránu. „Klient po ošetření může hned pít a nepociťuje bolest, maximálně může mít pocit jakoby škrábání v krku,“ doporučuje dermatoložka a anti-agingová specialistka Kliniky Yes Visage MUDr. Tereza Gabryšová.

Novinkou v tomto směru je i použití přístroje, který využívá tenkou endoskopickou sondu a energii plazmy. Ta dosahuje teploty 60 až 80 °C. Je k měkkým tkáním šetrnější než laser, tkáně navíc při odstraňování nekrvácejí. Většina pacientů tak může jít hned po operaci domů.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků