"Pro dietu je nejdůležitější pravidelnost ve stravě. Organismu tak dáváme signál, že je všechno v pořádku a přísun živin zajištěn. Nemusí pak docházet k poplachovým reakcím a ukládání přijaté stravy ve formě tuků. Pravidelnost zajistí organismu klid. Nemusí 'spořit' a pracuje efektivně," říká dietolog Petr Havlíček.

Každá dieta by podle specialistů měla být vybírána "na míru". "Hubnoucí lidé se mnohdy rozhodují náhodně, bezmyšlenkovitě, bez ohledu na individuální zvláštnosti," tvrdí ve své knize Hubneme s rozumem psycholožka Iva Málková. Obézní lidé podle ní často věnují příliš energie redukci váhy a nezbývá jim dostatek energie na život. "V podstatě buď hubnou, nebo sbírají sílu na další hubnutí," uvedla.

Na redukci váhy by se člověk měl náležitě připravit. "Úspěch diety záleží na předchozích stravovacích návycích. Lidé, kteří se rozhodnou hubnout, mají mnohdy narušený metabolismus. Jejich příjem potravy je často nižší, než by měl být. Okna, kdy byli bez jídla, byla dlouhá. Organismus se musí nejprve stabilizovat a dieta má začít v naprostém klidu," zdůraznil Havlíček, který se stará o jídelníček vrcholových sportovců.

Upozornil, že diety postavené na striktním vyloučení určitých typů potravin nebo živin mohou vést k rychlejšímu úbytku váhy. Hrozí však při nich takzvaný jo-jo efekt, tedy opětné tloustnutí. Dobré ale není ani celkové vyloučení stravy.

"Při hladovění klesá hladina energie, především hladina glukózy v krvi. Mozek začíná být podvyživený, objevují se stavy podráždění. Člověk je hladový, nervózní a unavený," uvedl. Vybírat by si tedy měl tak, aby byl v duševní i tělesné pohodě. "Člověk se díky dietě naučí, jak má jíst. Pokud jeho mentální i fyzická výkonnost bude na konstantní úrovni, nemá důvod něco měnit," uvedl dietolog.