Hlavní obsah

Na silnicích i sjezdovkách buďme opatrní

Právo, Jana Herodková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Zimní měsíce nám přinášejí nejen radost ze sněhu a jízdy na saních, snowboardu či lyžích, ale také komplikace při cestě do práce, při jízdě autem a riziko úrazů. Lidé se nejčastěji poraní při pádech na náledí, dopravních nehodách, při sportu či práci.

Článek

Časté jsou úrazy páteře, například zlomeniny obratlů, po uklouznutí a pádu na zledovatělý chodník. Jejich obětí se stávají především starší lidé, kteří jsou postižení také osteoporózou. Dnes už však i takováto poranění umějí lékaři vyléčit. Poraněný obratel vyplní speciálním kostním cementem a otevřená operace není nutná. Kromě toho nové postupy umožní právě starším lidem vyhnout se celkové narkóze.

"Poranění páteře se ve většině případů léčí konzervativně, tedy korzetem, klidovým režimem a speciální léčebnou gymnastikou. Méně často už zlomeniny páteře operujeme. Trendem v páteřní chirurgii je, stejně jako v jiných chirurgických oborech, minimální používání invazivních přístupů. Provádíme jen několikacentimetrové řezy jak pro zavedení operačních nástrojů, tak implantátů. Znamená to nejen menší zátěž pacientů, jejich rychlejší rekonvalescenci a také brzký návrat do normálního života.

Zvláštní kapitolu představují poranění páteře s poškozenou míchou. Zde má operační řešení jen velmi omezené možnosti pokud jde obnovení funkce poškozené míchy. Při jejím úplném přerušení však současná medicína kapituluje. Komplexní rehabilitace na specializovaných odděleních - spinálních jednotkách - pomůže pacientům naučit se s takovým trvalým postižením žít," uvádí MUDr. Jiří Chrobok z Neurochirurgického oddělení Nemocnice Na Homolce.

Na všemocnost medicíny by se ale lidé neměli spoléhat hlavně v prvních chvílích po úrazu páteře. Nelze jen nečinně čekat na příjezd záchranné služby. Neposkytnout zraněnému první pomoc pro něj mnohdy znamená smrt. Stále přetrvává pověra, že se s člověkem, který má zraněnou páteř nemá hýbat. Jestliže však páteř znehybníme třeba pomocí rukou, můžeme ji bez obav poskytnout.

Přilbu oceníme i při zimních sportech

Na kole se již helma stala běžnou ochrannou pomůckou, na lyžích či snowboardu ji zatím ještě nevidíme často. Přitom by nám mnohdy zachránila život. Zvláště malé děti by ji měly nosit skoro povinně. A nemusí to být úraz, který si sami zaviníme neopatrnou jízdou. Bezohledný lyžař nás klidně sejme a úraz hlavy či páteře pak není nic neobvyklého. Často si potíže zaviníme také tím, že hory podceníme a jdeme si zalyžovat sami. Nevyplatilo se to ani panu Stanislavovi, který při výletě na běžkách přehlédl velkou hromadu sněhu. Ta ho vyhodila přímo do horského potoka. Po chvíli zjistil, že má asi poraněnou páteř.

"Pomocí tyček a stromků jsem se vydrápal nahoru, zvednout jsem se už nemohl, proto jsem použil běžky jako lyžiny a plazil se pro pomoc. Teprve u horské boudy jsem se jí dovolal. Měl jsem velkou kliku, slyšel mě kuchař, který si šel ven zavolat z mobilu," líčí průběh nehody Stanislav. Štěstí měl i proto, že hodně sportoval, měl dobrou fyzičku, silnou vůli a hlavně nezpanikařil. A tak přesto, že měl nejen poraněnou páteř, zlomenou stydkou kost, ale i nekrózu omrzlých kolen, bojoval o svůj život. Tento příběh dopadl dobře, zlomeniny se zhojily a Stanislav už zase lyžuje. Dává si lepší pozor a hlavně - nevydává se na cestu sám.

Roste počet aut i nehod

Dopravní úrazy jsou nejčastější příčinou závažnějších poranění včetně poranění páteře. Nejtěžší úrazy utrpí automobilisté (68 %), pak chodci (16 %) a cyklisté (10 %). Mezi nejčastější příčiny nehod, které způsobují těžké úrazy, patří např. agresívní jízda, nedodržování silničních pravidel, alkohol a nepoužívání bezpečnostních pásů.

"Pásy sníží riziko sekundárního poranění hlavy, páteře, hrudníku i končetin o 50-83 % a u vzadu sedících pasažérů o 17-58 %. Bylo rovněž prokázáno, že pětinásobně zvýší riziko smrti pro cestující na předním sedadle nepřipoutaný spolucestující sedící vzadu. Až 80 procentům těchto úrazů zabrání pouhé připoutání cestujících. Podle údajů z mezinárodní databáze nebyly použity bezpečnostní pásy při závažných nehodách v ČR u 63 % osob sedících na předním sedadle v průběhu let 2002-2003. Také v používání dětských autosedaček jsme se zařadili na třetí nejhorší místo v Evropě," dodává neurochirurg doktor Chrobok.

Páteř a její funkce

Páteř je nosným pilířem lidského těla. Dělí se na úseky krční, hrudní a bederní. Má jednak funkci staticko-dynamickou a jednak ochrannou. V páteřním kanálu vede mícha a z ní vystupující nervové kořeny.

Mícha je spojnice mezi mozkem a periferií těla. Vede vzruchy z mozku do ostatních částí těla a opačně. Zajišťuje pohyb kosterního svalstva končetin i trupu, zprostředkuje zevní vjemy - cit polohy, vnímání bolesti, tepla, dotyku, reflexní i volní ovládání svěračů, ovlivňuje funkci střevní peristaltiky a udržuje napětí cév v orgánech. Končí u prvního bederního obratle, dále pokračují již nervové kořeny, které jsou odolnější proti případnému poškození.

První pomoc

Při vyprošťování a ošetřování těžce zraněného je vždy nezbytné myslet na poranění krční páteře i jejích ostatních částí.

* Pokud je zraněný při vědomí, začneme tím, že mu položíme tyto otázky: Máte bolesti v oblasti páteře? Cítíte ruce i nohy a můžete s nimi pohnout?

* Zraněného při autohavárii vyprošťujeme z vozu tak, že držíme jeho hlavu mezi svými dlaněmi a tělo mu zvedáme i přenášíme jako by to byl jeden jediný neohebný kus. Zvedat a přenášet zraněného by měly alespoň čtyři osoby.

* Jestliže je třeba poraněného transportovat, je nejlepší použít rovné tvrdé lehátko. Nahradit se dá například prkny, vysazenými dveřmi.

* Pokud máme podezření na zlomeninu krčního obratle, je vhodné použít krční límec, neutiskuje totiž žíly na krku.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám