Přestože patří chůze mezi nejpřirozenější lidské pohyby, nevěnujeme jí patřičnou pozornost. Profesorka biochemiky a ortopedického inženýrství Cathy Holtová se domnívá, že změnou chůze se můžete vyhnout několika desítkám let stráveným v bolestech i případné pozdější náhradě kolenního kloubu.

„Nesprávná chůze se vyznačuje špatnými návyky, kterých si nemusíme být vědomi,“ říká Holtová pro Daily Mail. Nejčastěji jsou na vině kolena příliš od sebe, nebo naopak příliš k sobě, což zatěžuje vnitřní stranu kolen.

„Způsob, jakým lidé chodí, může být také ovlivněn malým zraněním, jako je trhlina či deformace chrupavky. V důsledku toho jsou kolena špatně vytočena, což může způsobit kaskádu buněčného poškození,“ říká.

U zdravých kolen chrupavky a kloubní kosti neustále komunikují, přičemž chrupavka instruuje kost, aby uvolňovala nové buňky, které omlazují tkáně, aby kompenzovaly opotřebení.

Ideální způsob hubnutí? Deset tisíc svižných kroků denně

Pokud ale klouby přetížíte špatným stylem chůze, systém pak nadprodukuje osteoklasy (buňky, které štěpí tkáň), což degraduje kostní klouby a chrupavky. „Systém zároveň nadprodukuje cytokiny (imunitní buňky), které způsobují zánět a klasickou bolest v podobě pálení při artritidě,“ vysvětluje Holtová.

Od bolavých kolen k bolavé duši

Studie také naznačují, že změna stylu chůze může pomoci zabránit depresi. Nejnovější výzkum, jehož výsledky byly uveřejněny v časopise Journal of American Geriatrics Society, totiž ukázal, že existuje silné spojení mezi špatným druhem chůze a onemocněním depresí.

„Nižší rychlost chůze a kratší kroky předpovídají významně zvýšené riziko deprese,“ říká Dr. Robert Briggs, specialista na výzkum geriatrické medicíny, a dodává, že energická chůze jako jistý druh sportu může pomoci při obtížích s depresemi či při jejich prevenci.

Jak si užít pěší túry a vyhnout se následným zdravotním potížím

Může se vám hodit na Zboží.cz:
Každý krok se počítá - Markus Rossmann, Bernd Neumann (2019, brožovaná)