Dejte si pivo. Má nižší kalorickou hodnotu než víno

Kdy jindy si dát oblíbený Aperol Spritz či vychlazené pivo než v létě na terase nebo u bazénu? Jenže většina lákavých letních drinků je plná „prázdných“ kalorií. „Dokonce i ovocné koktejly nebo nealkoholické mojito obsahují často tolik kalorií, že by dokázaly nahradit svačinku, či dokonce lehkou večeři,“ upozorňuje na nástrahy letních drinků hlavní nutriční specialistka Světa zdraví Ing. Monika Bartolomějová.

Jenže kdo by chtěl pít na festivalu nebo jiné letní akci celý den jen čistou vodu? Zkuste například pivo, má nižší kalorickou hodnotu než mnohá červená vína. Pokud si ho dopřejete v omezeném množství, nemusíte se bát, že přiberete. Spíše jde o celkové rozložení stravy a pohybu. V porovnání s vínem dokonce poskytuje širší spektrum zdravotních výhod.

Pivo je výborným zdrojem vitamínu B2, B3, B6, B9 (kyselina listová) a B12. Navíc obsahuje rozpustnou vlákninu.

„Pivo je vhodné jako iontový nápoj po sportu, ale bezprostředně po fyzické aktivitě doporučuji zvolit spíše jeho nealkoholickou verzi. Alkoholické pivo si dejte, až si tělo trochu odpočine a především doplníte živiny,“ doporučuje trenérka Mgr. Kateřina Hollerová z fitness centra Contours pro ženy.

Hoďte na gril něco zdravého

Další nástrahou léta jsou grilovačky s přáteli. Těch se ale nemusíte bát, pokud se naučíte grilovat zdravěji.

„Při opékání masa nebo ryb použijte alobal. Při přímém opékání na grilu vznikají karcinogenní látky,“ varuje Bartolomějová. A dodává: „Ve větší míře grilujte zeleninu, která z grilu chutná skvěle a obsahuje důležité antioxidační látky. Nejčastěji se grilují pevné kousky zeleniny, jako jsou papriky, lilek, cuketa, ale vynikající je i jarní cibulka, rajčata nebo žampiony.“

Co se týče pečiva, to se snažte vynechat úplně, případně sáhněte po celozrnné variantě. Pozor si dejte na kalorie obsažené v různých dipech a omáčkách.

Sportujte! Nenechte se zastrašit vysokými teplotami

Léto je jako stvořené pro celou řadu venkovních aktivit, přesto většina z nás raději posedává, či dokonce polehává ve stínu nebo v klimatizovaných místnostech.

„Místo abychom využili hezkého počasí a šli si ven zaplavat nebo na horskou túru, tak raději hledáme výmluvy, proč to v horkém počasí nejde,“ říká Hollerová. Nazout tenisky v tom největším vedru a jít běžet maraton sice může být opravdu zdraví nebezpečné, ale když se chce, jde všechno.

„Jít si zaběhat můžete brzy ráno nebo naopak večer, kdy jsou teploty mnohem přijatelnější. Kromě toho se celoročně nabízí možnost jít si zacvičit do tělocvičny nebo posilovny,“ radí Hollerová. Sport je životní styl, nikoliv sezónní záležitost.

Je libo ovoce či zmrzlina? V dietě můžete obojí, ale...

Pokud nedokážete odolat studené pochoutce ve formě zmrzliny nebo nanuku a zároveň nechcete přibrat, pak pro vás máme skvělou zprávu. Můžete si svou oblíbenou zmrzlinu klidně dopřát, ale měli byste si hlídat složení. Pokud dostanete chutě na zmrzlinu doma, pak si ji můžete vyrobit.

„Porce domácí zmrzliny je ideální náhradou dopolední svačinky a na rozdíl od té kupované si sami zvolíte množství cukru a nezdravá éčka,“ tvrdí Bartolomějová.

V případě, že se rozhodnete pro kupovanou zmrzlinu nebo nanuk, zjistěte si složení. „Zaměřte se na množství cukru, a to včetně umělých sladidel, důležité je také sledovat, jaké tuky byly použity a jaký druh éček daný produkt obsahuje. Například E476, což je polyglycerolpolyricinoleát, může mít negativní vedlejší účinky, jako jsou střevní potíže nebo alergie,“ vysvětluje odbornice.

Co se týká ovoce, to jezte s mírou a spíše v dopoledních hodinách. Při udržení postavy není vhodné jíst příliš sladké druhy, jako jsou banány, hroznové víno nebo přezrálé plody.

Dejte si vše, na co máte chuť, ale s mírou

Málokomu se chce chystat krabičky a jen málokdo má tak pevnou vůli, aby si nedal alespoň něco malého ze stánku, odkud se line vůně grilovaného masa či jiné dobroty. Pokud se rozhodnete hřešit, tak se tím nestresujte. Stres napáchá mnohdy více škody než kalorie navíc.

Přesto se ale snažte trochu hlídat a během léta se vyhýbejte potravinám, jako jsou sádlo, smetana a šlehačka, tučné sýry, slanina, špek – výjimku tvoří lidé stravující se nízkosacharidovou stravou, pro všechny pak platí: vyhýbejte se klasickým paštikám, uzeninám, přemíře sladkostí a pozor si dejte i na sušené ovoce.

Dostanete-li chuť na ovoce, zvolte nejlépe bobulové, hlavní jídlo doplňte zeleninovým salátem. Sacharidy a především jednoduché cukry omezte.

Může se vám hodit na službě Zboží.cz: