1. Ovesné vločky

Není náhoda, že koně mají po ovsu krásnou hřívu a lesklou srst. Kromě vlákniny beta glukanu přinášejí vločky z ovsa do pokrmů řadu vitamínů a prvků, například potřebného křemíku a manganu.

2. Maso s vysokým obsahem kolagenu

Kolagen zajistí vlasovým vláknům pružnost a pevnost. Nejvíce ho je v kolenech, nožičkách, kůži, líčkách a kližce. Dopřejte si proto pečené koleno, ovar, sulc, tlačenku, líčka na víně či guláš z kližky.

3. Želatina

Další zdroj potřebného kolagenu a aminokyselin. Aminokyseliny slouží jako stavební kameny různých druhů bílkovin, a právě želatina obsahuje všechny životně důležité esenciální aminokyseliny (s výjimkou jediné – tryptophanu).

Její konzumace má velký význam především pro pružnost tkání a přispívá ke skvělé kondici vlasů a také kloubů. Můžeme ji jíst ve sladké (dorty, poháry) i slané variantě (ryby, zelenina či šunka v aspiku).

Želatina obsahuje všechny životně důležité esenciální aminokyseliny. Můžeme ji jíst ve slané i sladké variantě (např. želatinové bonbóny).

Želatina obsahuje všechny životně důležité esenciální aminokyseliny. Můžeme ji jíst ve slané i sladké variantě (např. želatinové bonbóny).

FOTO: Profimedia.cz

4. Dýně

V oranžové dužině je hojně zastoupen provitamín A, který ochraňuje povrch vlasu. Dále v ní najdeme vitamíny B1, B2, B3, E, kyselinu listovou (B9), omega­3 mastné kyseliny, z minerálních látek hořčík, draslík, vápník, měď, selen, železo, zinek a fosfor. To vše velmi prospívá nejen hřívě, ale i celkové kondici organismu.

V dýňových semínkách se koncentruje nejvíce zinku ze všech rostlinných zdrojů. Tento prvek je protizánětlivý, působí příznivě na vlasovou pokožku, na samotné vlasy i nehty.

5. Olivový olej 

Velmi příznivé spektrum mastných kyselin v olivovém oleji ho řadí mezi ty nejprospěšnější. Stará se mimo jiné o to, aby tělo přijalo vitamíny, které nejsou rozpustné ve vodě, pouze v tuku. Jde o vitamíny A, D, E, K (dobře si je zapamatujete, pokud před ně přidáte písmenko z). Z nich zejména vitamín A je pro dobrou kondici vlasů nezbytný.

Ideální je proto kombinace olivového oleje se zdrojem provitamínu A, betakarotenu. Ten objevíme nejen v už popsané dýni, ale také například v mrkvi, meruňkách, barevných paprikách, mandarinkách. Kde se vše krásně pospojuje? Samozřejmě v salátech. Neváhejte do listového salátu nastrouhat i mrkev a přidat ovoce. Mimochodem, vlasům velmi prospívají i jablka a ananas.

6. Losos

Omega­3 nenasycené mastné kyseliny, obsažené v tučných mořských rybách, ořeších a semenech, zabraňují vypadávání vlasů, krásně je vyživí. Pokud jde právě o tyto zdravé kyseliny, losos se drží na špičce žebříčku. Opečte ho na olivovém oleji spolu s ořechy a mandlemi a připravíte tak skvělou kombinaci pro svůj žaludek i účes.

7. Pivo

Na zdravém vzhledu vlasů má v první řadě zásluhu vysoký podíl vitamínů řady B. Ale to není vše prospěšné, co nám tento nápoj poskytuje. Díky dvěma základním složkám, sladu a chmelu, je zlatý mok bohatý i na řadu prvků, zejména měď, fosfor, hořčík a železo.

Dokáže regenerovat vlasy poškozené barvením, UV zářením a znečištěním životního prostředí. Cukry obsažené v tomto nápoji napomáhají uzavírat kutikulu vlasu, pivní kvasnice vlasy posilují a dodávají jim objem.

Pivo dokáže působit hned dvěma cestami: zevnitř a zvenčí. Stačí po umytí hlavu opláchnout dobrou desítkou, nechat ji chvíli působit a pak rychle opláchnout.

Pivo dokáže působit hned dvěma cestami: zevnitř a zvenčí. Stačí po umytí hlavu opláchnout dobrou desítkou, nechat ji chvíli působit a pak rychle opláchnout.

FOTO: Profimedia.cz

Pivo dokáže působit hned dvěma cestami: zevnitř i zvenčí. Stačí po umytí hlavu opláchnout dobrou desítkou, nechat ji chvíli působit a pak rychle opláchnout.

Z piva a žloutku připravíme i výživnou vlasovou masku pro krásný lesk, jen ji nesmíme smývat horkou vodou. To by nám pak v kučerách zbyla míchaná vajíčka.

Řezy s ovocným želé

FOTO: Dr.Oetker

Suroviny těsto: 100 g hladké mouky, půl balíčku kypřicího prášku, 30 g Gustinu, jemného kukuřičného škrobu Dr. Oetker, špetka soli, 130 g cukru, 1 balíček vanilínového cukru, 130 g změklého másla nebo margarínu, 3 vejce

Náplň: 400 ml smetany ke šlehání, 150 g jahodového jogurtu, 50 g moučkového cukru, 1 balíček Želatinového ztužovače Dr. Oetker, 100 ml studené vody

Na ozdobení: asi 500 g lesního ovoce, 1 balíček Dort­želé červeného Dr. Oetker, 2 zarovnané lžíce cukru, 250 ml vody

Postup korpus: Smícháme mouku s kypřicím práškem, škrobem a solí. Přidáme cukr, vanilínový cukr, máslo nebo margarín, vejce a v robotu vypracujeme těsto. Těsto rozetřeme na vymazaný a moukou vysypaný plech. Vložíme do předehřáté trouby a pečeme asi 30 min. na 180 °C.

Náplň: Ušleháme šlehačku. Přidáme jogurt, cukr a zamícháme. Želatinový ztužovač připravíme s vodou podle návodu a vmícháme do jogurtovo­šlehačkové směsi. Náplní potřeme korpus a uložíme nejméně na 2 hodiny do chladničky. Dort ozdobíme ovocem. Želé připravíme s cukrem a vodou podle návodu na obalu a štětcem natřeme na ovoce, zbytkem želé dort přelijeme, necháme zatuhnout.

Ovesná kaše s chia semínky

FOTO: Profimedia.cz

Suroviny: 600 ml mléka, 160 g ovesných vloček, špetka soli, lžíce chia semínek, rozinky, mandle, ořechy, ovoce podle chuti
Postup: Vločky zalijeme polovinou mléka a necháme je nabobtnat. Můžeme je nechat stát i ve vodě, klidně přes noc. Budou pak rychleji uvařené. Do druhé misky nasypeme k bobtnání ve vodě lžíci chia semínek. Vločky zalijeme mlékem, nejlépe v kastrolu s nepřilnavým dnem či ve wok pánvi. Maličko je osolíme a necháme uvařit na mírném ohni, přibližně pět minut. Během varu stále mícháme. Můžeme přidat rozinky, ořechy, mandle, ovoce. Nakonec do kaše zamícháme chia semínka.
Pečené koleno s vejmrdou

FOTO: receptyschuti.cz

Suroviny: 1 vepřové koleno, 3 jablka, Hamé Křeník 3 lžíce medu, 250 g ječných krup, hrst petrželky, 2 lžíce sádla, sůl

Postup: Omyté vepřové koleno vaříme 30 minut v osolené vodě v tlakovém hrnci. Vyndáme ho z vývaru (ten si schováme), osušíme a kůži nařízneme do mřížky. Koleno ze všech stran zprudka opečeme na sádle. Přendáme ho do pekáčku a podlijeme hrnkem vývaru. Pečeme v troubě při 190 °C zhruba hodinu a půl. Med rozpustíme a smícháme se lžící Křeníku. Vepřové koleno během pečení potíráme touto medovou směsí a podléváme vývarem. Umytá jablka zbavíme jádřinců. Dvě přidáme ke kolenu a pečeme další půl hodiny.

Vejmrda: Zbylé jablko oloupeme, nastrouháme, přidáme dvě lžíce Křeníku nebo nastrouhaného čerstvého křenu a zalijeme lžící vývaru.

Příloha: Vyprané ječné kroupy necháme nabobtnat ve vodě. Poté je dáme vařit do osolené vody, té by mělo být tak pětkrát víc než krup. Vaříme, až kroupy změknou, podle velikosti deset až třicet minut. Přebytečnou vodu scedíme. Uvařené kroupy polijeme šťávou z kolena, smícháme s nakrájenou petrželkou a podáváme k upečenému masu s vejmrdou.

Sulc - huspenina

FOTO: František Petrák, Právo

Suroviny: 1 vepřové koleno, 2 vepřové nožičky, 300 g vepřových kůží, 300 g vepřové plece, 2 mrkve, 1 kořenová petržel, 2 cibule, 3 nakládané okurky, 3 stroužky česneku, 20 kuliček pepře + mletý pepř, 10 kuliček nového koření, 3 bobkové listy, sůl, ocet

Na podání: cibule, ocet, chléb

Postup: Koleno, nožičky, kůže a maso vaříme spolu s jednou cibulí a divokým kořením v osolené vodě nejlépe v tlakovém hrnci, až je vše zcela měkké. Mrkev s petrželí uvaříme zvlášť, na skus (nesmí se rozvařit). Maso vyndáme a necháme zchladnout, vývar přecedíme a schováme. Maso obereme a spolu s kůžemi nakrájíme. Kdo nesnáší kůže, použije pouze libové maso. Uvařenou zeleninu, okurky a cibuli nakrájíme nadrobno. Vše smícháme a vložíme do formy.

Vývar (předem jsme sebrali svrchu vrstvu sádla) ochutíme rozetřeným česnekem, mletým pepřem, solí a trochou octa, krátce provaříme a nalijeme do formy s masem a zeleninou. Necháme v lednici ztuhnout. Sulc nakrájíme na plátky, zakápneme rozředěným octem, zasypeme nadrobno nakrájenou cibulkou a podáváme s chlebem.