Podle rad na internetu právě tato bílkovina stojí za nárůstem hmotnosti a zánětlivým poškozením střev.

Pokud jste si doteď mysleli, že potraviny jako obiloviny, luštěniny, ořechy, lilky, rajčata, brambory, papriky, mléčné produkty či vejce jsou zdravé, pak na základě těchto doporučení mohou právě tyto všechny za vaše dosavadní trápení. Když k tomu přidáte další zaručené doporučení poradců, zjistíte, že opravdu moc nezbývá toho, co je „povoleno” jíst.

„Lektiny obsahuje skutečně celá řada potravin, a i když v nadměrném množství mohou našemu organismu uškodit, sníst toto nadměrné množství, které škodí, je velmi složité. Pokud je jídlo navíc správně připraveno, lektiny pro většinu lidí nepředstavují vůbec žádný problém,” upozorňuje pro list The Independent mluvčí Britské dietetické asociace Megan Rossiová.

Snížení obsahu lektinů v jídle se doporučuje osobám, které mají problémy s trávením. V takovém případě jde o proces, který by měl být spuštěn výhradně s pomocí školeného zdravotního odborníka, jako je lékař, dietolog či nutriční specialista.

Rizika nutričních deficitů

„Diskuse kolem lektinu se velmi podobá jinému módnímu tvrzení z nedávné doby o tom, jak špatný je lepek. A to přesto, že nedávná studie prokázala, že pro osoby, které k tomu nemají závažný zdravotní důvod, je omezování pšeničných proteinů škodlivé. Navíc podobné diskuse pomíjejí skutečnost, že jen velmi málo potravin je perfektních," dodala Rossiová.

„Omezovat ve stravě skupiny potravin, jako jsou například mléčné produkty, aniž by to doporučil odborník na stravu nebo lékař, značně zvyšuje riziko nutričních deficitů," varovala.

Zdravotní přínos potravin obsahujících lektin, které jsou plné vlákniny a antioxidantů, u valné většiny lidí zdaleka převyšuje negativní následky stopového množství lektinu, který je v nich obsažený. „Navíc mají potenciálně protizánětlivé a protirakovinné účinky. Vyloučení všech lektinů z potravy je tak nejen téměř nemožné, ale navíc zdravotně nepřínosné," dodává odbornice.

Pokud člověk hledá ideální stravu, měl by se inspirovat Středozemím, a tedy stravou bohatou na čerstvou zeleninu, ovoce, celozrnné potraviny, ořechy, semínka a extra panenský olivový olej. Tato strava je všeobecně pokládaná za 'zlatý stravovací standard'.