Pásmová nemoc je v podstatě sada příznaků, které se vyskytují, pokud dojde k narušení vrozených biologických hodin.

Podle serveru Lifehacker sídlí „biologické hodiny” v části mozkové tkáně zvané hypotalamus. Jde o soubor buněk, které se nazývají superschematická jádra a zjednodušeně řečeno se sama zapínají a vypínají a říkají ostatním částem těla, jaká je doba a co dělat.

Jak se s nemocí vyrovnat?

Podle doktora Smithe L. Johnstona, vedoucího týmu pro řízení únavy v NASA (Národní úřad pro letectví a kosmonautiku), trvá asi jeden den, než se naše tělo vyrovná se změnou jednoho časového pásma. Takže si dokážete představit, jak dlouho trvá rekonvalescence při dálkových letech z jedné strany zeměkoule na druhou.

Naštěstí ale existují osvědčené triky, jak celý proces regenerace uspíšit, nebo se problému zbavit úplně.

Přizpůsobte se časovému pásmu, do kterého letíte. Stačí si týden před dovolenou nastavit režim, kdy půjde každý den o hodinu později nebo dříve spát, podle toho, jaký časový posun vás čeká. Díky tomu se snáz připravíte na časový rozdíl.
Pokud vás čeká dlouhá cesta, zkuste dva až tři týdny předem užívat malé množství melatoninu, a to půl hodiny až hodinu před plánovaným spánkem.
Nepijte před odletem ani v průběhu letu pití, které obsahuje kofein či alkohol. Došlo by k dehydrataci organismu, což by ještě více posílilo jet lag.
Zkuste usnout co nejdříve po vzletu letadla. K tomu vám pomůže volné a pohodlné oblečení, maska na spaní a špunty do uší. Od věci není ani nafukovací polštářek nebo hydratační maska na oči. Práškům na spaní se naopak vyhněte, pokud to není přímo nezbytné.
Vezměte si na palubu letadla malý levandulový olejíček. Po vzletu si jím můžete namazat spánkovou oblast nebo místo, kde je vám to příjemné. Levandulové aroma uklidňuje a stimuluje spánek.
Pokud na jet lag vyloženě trpíte, zkuste se poradit se svým lékařem o vhodných doplňcích stravy.
Po příletu si napusťte horkou vanu, která uvolní ztuhlé svaly a navodí pocit klidu a odpočinku.
Zkuste vydržet s odpočinkem až na noc místního času. Uvidíte, že se vyplatí počkat, ráno totiž vstanete jen mírně unavení a přizpůsobíte se tamějšímu tempu.