Samozřejmostí jsou i základní doporučení, jako nekouřit, nemít nadváhu, dobře a zdravě jíst a věnovat se pohybu. Jenomže jak to vypadá v reálném světle? Několik odborníků přes kardiochirurgii sdělilo, jaké rady v tomto směru udělují své rodině a známým.

Žádné extrémy

„Snažím se pacientům i známým radit, že být zdravý je o každodenních návycích. To v praxi znamená, aby se co nejvíce vyhýbali věcem, jako jsou radikální nárazové nebo 30denní detoxy,“ říká Jennifer Haytheová, profesorka kardiologie na Kolumbijské univerzitě.

Její jídelníček se skládá především ze středomořské stravy, nejí smažené potraviny a nezdravá jídla a sladké si dává spíše výjimečně. „Pokud se budete držet zdravých potravin a zpracovaným se spíše vyhýbat, zařadíte čerstvou zeleninu a ovoce, bílé maso a ryby, není třeba se v jídle nijak omezovat.“

Dostaňte se na nohy

Čím méně času strávíte vsedě, tím lépe pro vás. „Mám speciální stůl, u kterého můžu stát. Když vyřizuji nějaký hovor, snažím se ho vyřídit při chůzi,“ říká Joshua Knowles, odborný asistent kardiovaskulární medicíny ze Stanfordské univerzity.

Čím více, tím lépe

Jak si udržet fyzičku a zároveň se zasloužit o co nejlepší stav kardiovaskulárního systému? Odpovědí jednoho z oslovených odborníků je chůze. Kardiolog Marc S. Eisenberg z Newyorské presbyteriánské nemocnice říká, že pokud člověk nemá ideální podmínky, může si je vynahradit ve fitness centru, například chůzí po páse.

„Rychlou chůzí chodím pětkrát týdně zhruba jednu hodinu. Přitom koukám na zprávy, takže vlastně zabiju dvě mouchy jednou ranou. Lidé si často stěžují na nedostatek času a já se jich ptám: A kdyby vám někdo dal šek na tisíc dolarů, čas byste si našli? Odpověď je téměř vždy ano. Takže o čase to není.“

Přidejte do svého dne více pohybu. Pokud máte čas, vystupte o jednu stanici dříve, jestliže to máte kousek, a dojděte pěšky. Ideální také je, pokud máte o polední pauze čas. Pokud ano, jděte se projít. Svému zdraví prokážete velkou službu.

Seznamte se s riziky

Jennifer Haytheová, které je 43 let, se snaží osvětu ohledně zdraví srdce šířit nejen mezi svými pacienty. O možných rizicích a příznacích problémů se srdcem mluví i se svými známými.

„V mém věku je největší procento úmrtí způsobeno právě srdeční příhodou. Spousta lidí to neví, protože se domnívají, že na srdeční nemoci umírají pouze staří lidé. To ale není pravda.“

Proto mezi svými přáteli diskutuje i o tom, zda někdo z jejich rodiny zemřel na chorobu srdce. A debatou se kolikrát dostane i k tomu, že člověk vlastně netuší, že za smrtí příbuzného stálo kardiovaskulární onemocnění!

„Někteří lidé mi řeknou, že matka měla vysoký krevní tlak, a zemřela kvůli vodě na plicích. Málokdo si ale pak uvědomí, že prvotní příčina problému vzešla právě ze srdečního selhání.“

Obklopujte se láskou, tedy rodinou a přáteli

Je prokázáno, že lidé, kteří se obklopují svými blízkými, mají silné mezilidské vztahy a silná pouta s přáteli a rodinou, žijí déle a mají lepší kvalitu života. Na tomto bodu se shodli všichni oslovení lékaři.

Cvičte ráno

Po konci pracovní doby si výmluvu, proč nejít cvičit, najde každý. Většinou jde ruku v ruce s únavou, neodkladnými povinnostmi, věnování se rodině a dalším. Právě proto se nabízí věnovat se pohybové aktivitě brzy ráno před prací, anebo pokud to situace dovoluje, v polední pauze na oběd.

„V obou případech se tím vyčistí mysl a rozhodně je to velmi prospěšné i pro srdce,“ říká Allan S. Stewart, profesor kardiovaskulární chirurgie v nemocnici Mount Sinai v New Yorku.

„Já mám tu výhodu, že hned naproti nemocnici mám Central Park. A tak v pauze nazuju boty a jdu se proběhnout. Zjistil jsem, že mi to dodá energii na celý zbytek služby.“