Svaly hlubokého stabilizačního systému páteře jsou velmi malé, schované pod povrchovými svaly spodní části trupu (břicha a dolní části zad), tím pádem nejsou na první pohled okem patrné.

Patří sem například příčný sval břišní, který tvoří nejhlubší vrstvu břišních svalů, a kromě jiného funguje i jako pomocný dýchací sval. Součástí je i bránice, která kromě dýchání taktéž podporuje stabilizaci páteře. Proto je tak důležité v této souvislosti naučit se dýchat do břicha.

Dále sem patří i velmi krátké svaly, které vyplňují prostor mezi výběžky obratlů tzv. multifidus. Potřebujeme je, abychom se mohli předklánět a uklánět. Zapomenout nesmíme ani na svaly pánevního dna, které podpírají orgány jako močový měchýř či střeva, zároveň umožňují vylučování, jsou důležité v období těhotenství a velmi pozitivně u žen ovlivňují jejich sexualitu.

Pokud je hluboký stabilizační systému páteře ochablý, pak velmi často může docházet k syndromu dolního zkřížení, a tedy k bolestem v oblasti beder a bederní páteře. Na to se mohou navalit ale i další potíže.

Proto je důležité naučit se hluboký stabilizační systém páteře správně aktivovat. Jak na to, vám ukáže v přiloženém videu osobní trenér a výživový specialista Radek Pajič z Bomton Power Concept.