Stane-li se, že nemáme zrovna „dobrý den“, doporučují odborníci prokázat druhým laskavost.

„Udělat někomu radost, ať už je to maličkost jako úsměv, nebo milé slovo, pochválit druhého a vidět, jak se rozzáří, to nás udělá šťastnými. Vždyť miliardáři jako Bill Gates nebo Warren Buffett říkají, že právě podpora druhým jim pomohla poznat pravé štěstí,“ uvádí psycholožka a koučka Kamila Jetmarová.

Další možností, jak získat pozitivní pohled na svět, je utvoření rituálu, kdy si každý večer napíšete na papír alespoň tři věci, které se vám během dne povedly a z nichž jste měli radost.

Podle americké sociální psycholožky Amy Cuddyové způsobí sebevědomý postoj během dvou minut výkyv v hladině testosteronu (hormonu převahy) a kortizolu (hormonu stresu). Tyto hormony pak ovlivňují, jak o sobě přemýšlíme, jaký ze sebe máme pocit a posléze i šance na úspěch.

Zaujme-li člověk dominantní pózu, během krátké chvíle vzroste hladina testosteronu a klesne hladina kortizolu. Pokud sami sebe povzbudíme k sebevědomému vystupování, okolí nás tak bude vnímat a následně hodnotit pozitivně.

Jak dělat komplimenty
Povyšte kompliment na další úroveň. „Jakýkoli kompliment udělá radost. Ale kompliment ,na míru‘ pomáhá v člověku budovat ještě větší pocit jedinečnosti,“ vysvětluje Jetmarová. Nezůstávejte jen u „hezkého trička“ nebo „pěkného účesu“. Přizpůsobte lichotku konkrétní osobě a vysvětlete, proč si to myslíte. Např. „Tahle barva ti sluší, zvýrazňuje tvoje oči,“ nebo „V těch šatech vypadáš skvěle, tvoje postava v nich dokonale vynikne.“
Fantazii se meze nekladou. Nejupřímnější je pochválit člověka z očí do očí ve chvíli, kdy se příležitost ke komplimentu namane. Není na co čekat. Buďte však trochu kreativní a zapojte fantazii – pusťte výstižnou písničku, potěšte květinou se zajímavým vzkazem nebo překvapte drobnou pozorností. „Stačí dát maličkost, která potěší každého, třeba kousek čokolády anebo gumové medvídky Haribo,” dodává koučka. 
Přestaňte být povrchní a nehodnoťte pouze zevnějšek. Jestliže se cítíte v přítomnosti dané osoby příjemně, rozumíte si a můžete spoustu věcí řešit narovinu, bez obav odkryjte své sympatie. Oceňte intelekt druhého člověka, zmiňte, jak na vás působí, a vyjádřete k němu důvěru například takto: „Jsi velmi upřímný člověk, působíš na mě velice otevřeně. Můžu s tebou probrat úplně všechno.“

Přijímat komplimenty nemusí být složité

Přestože většina z nás touží po pochvale, jakmile jsme pochváleni, nevíme, jak s daným komplimentem naložit. Stačí se podívat na sociální sítě. Mnozí z nás tam sdílejí své selfie či fotky z dovolené, a to v podstatě s jediným očekáváním – dostat „lajk” a pozitivní komentář. Jakmile se tak ale stane, někteří z nás hodí zpátečku a místo poděkování za pochvalu se začnou pod pozitivními komentáři sebekriticky podceňovat.

Pro mnohé je jednoduše náročné pochvalu přijmout, protože za ní začnou hledat něco víc. Realita je však zcela jednoduchá – většina lidí vás chce opravdu jen potěšit.

Jak přijímat komplimenty
Neoplácejte kompliment ihned – když vám někdo vysekne poklonu, neznamená to, že ostatní musíte také okamžitě za něco pochválit. Za vřelá slova hezky poděkujte a obdařte toho druhého úsměvem. Nenuťte se kompliment ihned oplácet jen z obavy, abyste nepůsobili marnivě.

Lichotku si zapamatujte. Začne váš mozek pochybovat o komplimentu, jakmile obdržíte lichotku? Nebo ještě hůř, pustíte se do pochybování o sobě samých? Až budete příště pochváleni, zapamatujte si tento moment a přemýšlejte o tom, proč se cítíte zvláštně. Čím dříve začnete věřit tomu, že si kompliment zasloužíte, tím snadněji jej přijmete a udělá vám radost.

Soustřeďte se na řeč těla. Z neverbálního způsobu vyjadřování občas získáme mnohem víc informací než ze slov samotných. Držení těla ovlivňuje to, jak přemýšlíme a jak nás ostatní hodnotí. Okolí vnímá sebevědomé vystupování pozitivně. Pokud se budeme cítit dobře, nebudeme pochybovat ani o vyjádřeném komplimentu.

„Kromě fyzického postavení těla hraje i mimika velkou roli v tom, jak se cítíme. Vztah mezi mimikou a pocity řeší psychologové již velmi dlouho. Základní otázka je, co přichází dřív – výraz tváře, nebo pocity? Usmíváme se, protože jsme veselí, nebo jsme veselí, protože se smějeme?“ upozorňuje Kamila Jetmarová a dodává: „James-Langeho teorie vědecky dokazuje, že pokud se usmíváme, cítíme se lépe. Následně vypadáme lépe, vyzařujeme pozitivní energii, která působí na naše okolí. V tu chvíli začíná fungovat ,začarovaný kruh‘ – čím více pozitivní energie vyzařujeme, tím více jí dostaneme zpět.“