Konec šedivých vlasů? Vědci rozluštili gen šedivění

Novinky, ema

První odhalené šediny bývají pro většinu lidí deprimujícím zážitkem. A zřejmě i proto přišli britští vědci s novou studií, díky které tvrdí, že budoucí generace už si s tímto problémem nebudou muset lámat hlavu.

Šediny berou někteří lidé tragicky. Patří totiž mezi typické znaky stárnutí.

Zkoumáním vědci objevili gen, který je zodpovědný za šedivění vlasů. A na základě toho věří, že se v budoucnu podaří vyvinout léky anebo drogistické přípravky vhodné pro každodenní užívání, které by šedivění vlasů mohly zabránit, píše telegraph.co.uk.

Šediny jsou způsobeny nedostatkem melaninu, který je zodpovědný za pigment ve vlasech, kůži i očích, a proto mají lidé rozdílnou barvu pleti, vlasů a očí.

Šediny jako projev stárnutí

Ačkoli je šedivá barva, a to i na vlasech, posledním módním výstřelkem, stále je vnímána jako alarmující projev stárnutí. A není výjimkou, že si kvůli tomu spousta lidí, a to jak žen, tak i mužů, barví vlasy, aby šediny zakryli.

Vědci už z dřívějších dob věděli, že klíčovou roli v barvě vlasů hraje gen IRF4, ale poprvé jej byli schopni propojit právě s šedinami.

„Už víme, že je několik genů, které souvisejí s plešatěním, ale je to historicky poprvé, kdy byl identifikován u lidí gen šedivění, stejně jako další geny ovlivňující tvar, hustotu a kvalitu vlasu,“ řekl autor studie doktor Kaustubh Adhikari.

Geny ovlivňující vzhled

Dodal také, že to bylo zejména proto, že vědci analyzovali vzorky od velkého množství lidí, což jim v minulosti nebylo umožněno. Jejich zjištění vedla k závěrům a diskusím, že je nutné zvýšit naše znalosti o tom, jak geny ovlivňují náš celkový vzhled.

„Prevence šedin je možná, a dokonce není nemožné ani zcela zvrátit jejich tvorbu. Jakmile budeme vědět více o procesu pigmentace a všech genech podílejících se na tomto procesu, bude velmi jednoduché najít protein nebo enzym, kterým budeme schopni regulovat nebo zcela zastavit tento proces.“

Z blondýny brunetou díky léku

Aby Adhikari zjistil, co stojí za šedivěním, jeho tým analyzoval vzorky od více než 6600 dobrovolníků původem z Brazílie, Kolumbie, Chile, Mexika a Peru. Skupina zahrnovala smíšené Evropany, rodilé Američany, ale i populaci afrického původu.

Ze studie mimo jiné vyplývá, že by v budoucnu mohlo být reálné ovlivnit barvu kůže, vlasů nebo očí pomocí speciálního léku. Ten by mohl například z blondýn udělat brunety nebo být prevencí právě proti nežádoucím šedinám.