Článek
„Je to naprostý nesmysl a pokus o vysávání financí obcí do rozpočtu státu,“ reagoval starosta Kolína Michael Kašpar (STAN). Podobně plán nastupující vlády odmítl i Svaz měst a obcí prostřednictvím jeho mluvčí Alexandry Kockové.
Státnímu dopravnímu fondu by se přitom peníze hodily. Odcházející vláda plánuje příští rok výdaje fondu ve výši rekordních 187 miliard korun, ve státním rozpočtu ovšem dosud chybí krytí výdajů za 37 miliard. Změna by sice nepřinesla miliardy, ale fondu by pomohla.
Některým menším obcím příjmy z pokut sice sotva kryjí náklady na pronájem radarů a platy úředníků, kteří pokuty zpracovávají, ale jinde jde o tučné zisky. Například Benešov u Prahy měl loni příjmy z pokut přes 40 milionů korun, Říčany nebo Vimperk přes 24 milionů. U Vimperku tvoří příjmy z pokut téměř desetinu celkových příjmů města.
Rychlostních kamer v posledních letech přibývá. Obce tvrdí, že zisky investují do zlepšení bezpečnosti dopravy, na instalaci a údržbu kamerových systémů, osvětlení a značení přechodů pro chodce, dopravní značení. Pravdou ale je, že vybrané peníze mohou využít, jak chtějí.
„Pokud by obce o tyto finance přišly, znamenalo by to možné omezování investic právě do míst, která jsou z jejich pohledu nejrizikovější. Města a obce přitom radary nevnímají jako nástroj k výběru pokut, ale jako prostředek ke zklidnění dopravy a ochraně zdraví obyvatel,“ řekla Novinkám za svaz Kocková.
Maketa policisty nestačila
„V Humpolci například plánujeme výnosy z úsekového měření použít na opravu dopravní infrastruktury ve vlastnictví města,“ prohlásil mluvčí města Humpolec Jiří Aujezdský. První rychlostní radar město spustilo tento měsíc, protože maketa policisty řidiče už efektivně nezpomalovala.
V Příbrami na pokutách vyberou zhruba sedm a půl milionu korun za rok. Letos přitom musel úřad přijmout další dva úředníky, aby mohli zpracovávat data a pokuty z nových radarů na dokončené dálnici D4 vedoucí z Prahy k Písku.
Vůči měřicím zařízením se vymezoval volební program Motoristů sobě. „Odmítáme automatické radary tam, kde mají sloužit jen k šikaně řidičů nebo k doplňování příjmů do obecních rozpočtů,“ řekl Novinkám předseda jejich poslaneckého klubu Boris Šťastný.

