Slunce a dlouhé dny mnohé lidi doslova nabíjejí energií, a tak se není čemu divit, že se zkracujícími se dny klesá nejen jejich dobrá nálada, ale právě i výkonnost spojená s větší únavou.

Zatímco někdy pomůže šálek kávy navíc, při dlouhodobější únavě je dobré začít hledat problém i jinde než jen ve změně ročního období. Příčinou totiž mohou být zatím neodhalené zdravotní potíže.

Server Dailymail přinesl přehled nejčastějších důvodů únavy spolu s řešeními, jak si energii co nejlépe dobít.

Anémie 

Anémie nebo také chudokrevnost je onemocnění krve, které může mít několik příčin. Jednou z nich je nedostatek železa. Tělo železo potřebuje, aby mohlo produkovat červené krvinky, které přenášejí kyslík do organismu. Bez něj bude člověk celkově unavený, bez ohledu na to, jak dlouho bude spát.

Mezi hlavní příznaky nemoci patří únava, závratě, bledost nebo zvýšená srdeční frekvence. S dodáváním železa, například pomocí doplňků stravy, by však měl člověk začít opravdu až po potvrzení, že trpí anémií. Je také důležité, aby posléze lékař zkontroloval hladinu železa, zda je v normálu.

Pro zmírnění únavy při anémii je dobré dodávat železo tělu i pomocí stravy bohaté na zeleninu. Ve vypjatějších obdobích se také nedoporučuje náročnější cvičení, hlavně ne večer před spaním.

Fyzické aktivity by se měly při celkové únavě snížit na minimum, aby se tělo zbytečně nevyčerpávalo. Postačí například krátká procházka nebo hodina jógy v podvečer. Cvičení by se ale vynechávat zcela nemělo.

Deprese 

Únava může být také častým projevem depresí. Ty se především v podzimním období objevují u lidí častěji kvůli zkracování dne a nedostatku slunečního svitu.

Pro posílení imunitního systému, zlepšení nálady a dodání energie se doporučuje pravidelné cvičení – nejlépe na čerstvém vzduchu. Z bylin může na depresi pomoci také třezalka tečkovaná, především při mírnějších potížích.

Cukrovka nebo potíže s krevním cukrem 

Příčinou nadměrné únavy může být také cukrovka, o které dosud člověk netuší. Ve spojitosti se sedavým způsobem života a nadváhou je její výskyt stále častější. Dalšími příznaky cukrovky jsou nadměrné pití a časté močení.

Jako prevence cukrovky je nejlepší dostatečný pohyb a vyvážený stravovací režim.

Výživoví poradci doporučují jíst každé tři hodiny, a to především potraviny, které představují nízkou glykemickou zátěž pro organismus – mořské plody, vejce, hummus, zeleninu a ovoce atd.

Dehydratace 

Prvotní příčina zvýšené únavy ale může být i mnohem jednodušší – dehydratace organismu. Při větší ztrátě tekutin, než je jejich přísun, jich nemá tělo dostatek, aby mohlo plnit své přirozené funkce. Únava je znakem především mírnější formy dehydratace. U těch silnějších se mohou objevit navíc kolapsy, nadměrné pocení, horečka nebo zvracení.

Jako první krok při nezvyklé únavě je tak nejjednodušší zvýšit příjem tekutin, v horším případě je potřeba lékařská pomoc. Jako prevence dehydratace je vhodné pít pravidelně a bez ohledu na to, zda má zrovna člověk žízeň.

Nedostatek vitamínu B12

Pokud máte vyvážený jídelníček, pravidelně sportujete, a přesto se cítíte stále unaveni, na vině může být nedostatek vitamínu B12. Ten pomáhá přenášet kyslík do celého těla, což je významné pro přísun energie. Jednoduché vyšetření pomůže odhalit případný nedostatek vitamínu, s jeho doplněním pak pomohou vitamínové injekce.

Nekvalitní spánek 

Další z velmi častých příčin únavy můžeme hledat doma, a to především v ložnici. Nekvalitní a přerušovaný spánek trápí stále více lidí, a podepisuje se tak na jejich celkové pohodě, výkonnosti i náladě.

Na vině může být nedostatečná doba spánku, stejně jako nekvalitní matrace nebo nepříznivé teplotní klima. Eliminováním těchto problémů se může spánek výrazně zlepšit, tělo tak během něj získá více potřebné energie na další den.

Strava 

Letargii, případně podrážděnost může způsobovat i tzv. potravinová intolerance. Ta vyvolává imunitní reakci na určité konzumované potraviny, pří níž dochází v těle k většímu spotřebovávání energie. Nejčastějšími viníky potravinové intolerance jsou pšenice, mléčné výrobky nebo cukr.

V případě potravinové intolerance je vhodné sledovat spojitost mezi únavou a konzumací konkrétních potravin. Po nějaké době se doporučuje jejich vyřazení z jídelníčku a sledování stavu, zda se zlepší. Pro potvrzení potravinové alergie pomůže i krevní test.