I malé problémy se srdcem mohou ve výsledku znamenat velké zdravotní komplikace. Mohou vznikat v rámci genetické dispozice, stále častěji si ale lidé potíže se srdcem způsobují sami.

V České republice v letech 2003 až 2010 ročně zemřelo na problémy spojené s ischemickou chorobou srdeční, nejčastější formou srdečního onemocnění, přes 20 tisíc lidí ročně. V roce 2010 bylo s danými potížemi hospitalizováno 75 199 lidí, z toho 25 178 zemřelo, uvádějí data Ústavu zdravotnických informací a statistiky ČR.

Ve Velké Británii jsou srdeční onemocnění příčinou úmrtí více než 80 tisíc lidí. Onemocnění srdce postihují ve větším měřítku muže než ženy, u žen je ale třikrát pravděpodobnější, že zemřou na potíže se srdcem než například na rakovinu prsu.

I když je osvěta v rámci zdraví srdce poměrně rozsáhlá, i tak stále mnozí lidé nevědí, co všechno vlastně jejich srdci prospívá, a jak se chovat, aby ho udrželi co nejvíce v kondici.

Server Express přinesl přehled některých zásadních tipů, jejichž praktikováním udržíte své srdce zdravé.

Aktivní sexuální život 

Aktivní milostný život srdci jednoznačně prospívá, protože udržuje hladiny estrogenu a testosteronu v rovnováze, tvrdí odborníci. Jde také o zajímavý a jistě příjemný způsob cvičení. Náruživější sex zvyšuje srdeční frekvenci a dá se při něm spálit až 200 kalorií, což odpovídá 15minutovému svižnému běhu.

Obvod pasu 

Pro zdraví srdce je důležitá nejen samotná tělesná hmotnost, ale také obvod pasu, jak již delší dobu poukazují mnohé světové průzkumy. Nadváha v oblasti břicha a pasu je spojována s větším rizikem srdečních onemocnění, ale také s výskytem diabetu 2. typu.

Tukovým polštářům na břiše a okolo pasu by tak měla být věnována zvýšená pozornost.

Zrak

Nejlepším způsobem, jak předcházet různým nemocem, je prevence. K té patří i pravidelné kontroly, a to nejen ty týkající se přímo srdce. Naznačit, že je s naším nejdůležitějším svalem něco v nepořádku, totiž může i zcela jiná kontrola, a to oční.

Ta může pomoci odhalit jiné zdravotní komplikace, jako vysoký krevní tlak nebo zvýšený cholesterol, které mohou při zhoršeném stavu vést až k onemocnění srdce.

Dostatek spánku 

Dlouhodobý nedostatek spánku je výrazně spojen s rizikem srdečních chorob. Proto lékaři doporučují alespoň sedm hodin spánku denně.

Kratší doba odpočinku podle zjištění vede k vyššímu krevnímu tlaku, také se zvyšuje hladina stresového hormonu, to vše pak vede opět k srdečním potížím.

Čokoláda jako ochránce srdce 

Není tak docela pravda, že čokoláda je v každém ohledu nezdravá. Ta opravdu kvalitní (nad 60 % obsahu kakaa) naopak pomáhá jako částečná prevence onemocnění srdce nebo mozkové mrtvice. Obsahuje totiž flavonoidy, látky, které srdci prospívají. Čím tmavší čokoláda, tím více flavonoidů. Není to ale omluva k neomezené konzumaci. Jako prevence postačí denně malý kousek.

Klid 

Buď v klidu - věta, která se lehko říká, ale hůř plní. Bohužel uspěchaná moderní doba příliš prostoru pro klid nedává. Spíše nahrává hektickému chování a stresu.

Stres ale zvyšuje krevní tlak a tepovou frekvenci, a také hladinu stresového hormonu. To vše opět srdci neprospívá. Zkuste během dne alespoň na 15 minut tzv. vypnout. Odložte telefon, odsedněte od PC, udělejte si klid a jen relaxujte. I to srdci pomáhá.

Tancem ke zdraví 

Jakákoli činnost, při které se zvýší tepová frekvence, je prospěšná. A tanec není výjimkou. Kromě srdce pomáhá i ke zlepšení držení těla a celkové stability a rovnováhy. Taneční kurzy jsou v současnosti v módě, a lekce se přizpůsobí opravdu každému.

Smějte se

Že smích léčí, věděly už naše babičky. A platí to i dnes. Cokoli, co nás pobaví a od srdce rozesměje, nám prospěje. A to nejen srdci, ale podle některých zjištění i imunitnímu systému.

Může se Vám hodit na službě Zboží.cz: