Vlčí hlad totiž vzniká nejčastěji ze špatného denního režimu, kdy celý den nejíme nebo jíme nevhodné potraviny. Spouštěčem ale může být také stres, deprese nebo neustálé pokusy o držení diety.

„Drastické metody, při kterých prakticky nejíte, jsou v těchto případech nejškodlivější. Když má tělo hlad, bojí se o zásoby a schovává si energii do tuků, a jakmile dostane možnost se opět zasytit, přestává mít záchrannou brzdu," upozorňuje specialistka na redukční diety Lucie Daňková.

Uspokojit pak takový hlad dá pořádně zabrat. Obvykle k tomu nestačí jedno kvalitní jídlo, člověk jednoduše musí sníst vše, co v daný okamžik nalezne. Proto je lepší takovým stavům předcházet.

„Nejlépe tedy učiníme, když se zaměříme na pravidelnou stravu s dostatkem kvalitního, méně kalorického jídla. Pokud nás i přesto dostihne hlad, pak pomůžou potraviny, jež umějí tělu dodat tolik potřebnou energii, např. plátek sýra, mandle či čaj," vysvětluje RNDr. Lucie Svobodová, specialistka na výživu a zdravý životní styl.

První pomoc při vlčím hladu

1. Zastavte se – Pokud jste ve stresu, například po návratu z práce, kdy vás čeká ještě jedna „směna“ v rámci domácnosti, sníte mnohem více jídla a kalorií, aniž byste to postřehli. Proto zůstaňte chvíli v klidu, zrelaxujte a až poté se opět vrhněte do práce.

2. Jídlo si naservírujte na talíř – Jestliže máte ve zvyku jídlo jen tak uzobávat nebo jíst z lednice či přímo z hrnce, absolutně ztrácíte kontrolu a přehled nad tím, kolik jste toho vlastně doopravdy zkonzumovali. Jakmile si jídlo naservírujete, okamžitě ho i zcela jinak vnímáte.

3. Napijte se – zkuste si uvařit svůj oblíbený čaj. Právě jeho chuť totiž dokáže zahnat náhlý hlad.

4. Vyvarujte se potravin obsahujících koncentrované cukry nebo tuky. Do této skupiny potravin patří pečivo, uzeniny, tučné sýry, sušenky, čokolády, slané krekry, ale také rýžové chleby… Mnohem vhodnější variantou je připravit si plnohodnotné jídlo – svačinu, oběd nebo večeři.

Vhodné potraviny:

  • čerstvá zelenina,
  • kousek ovoce (ale ne večer),
  • pár vlašských ořechů nebo mandlí (5–7 kusů),
  • hrst nasucho opražených slunečnicových/dýňových semínek,
  • půl hrnečku bílého kefíru či zákysu,
  • plátek 20% sýru.

5. Rychlá pomoc

„Pokud jste mimo domov a zastihne vás hlad, je dobré mít neustále při ruce nějakou záchranu. Např. pytlíček mrazem sušeného ovoce, tyčinky z jablečné dřeně či neslazenou müsli tyčinku bez polevy. Pro větší hlad je vhodná kvalitní proteinová tyčinka, která může plnohodnotně vynahradit třeba i oběd,” dodává Lucie Svobodová.