Často je způsobí také cukrovka nebo proleženiny dlouho ležících pacientů, méně pak úrazy, infekce či nádory. Některým z těchto zdravotních problémů se dá docela dobře předejít, u jiných to jde obtížně. Čítankovým příkladem může být právě cukrovka. Rozumný jídelníček a správně dávkovaná tělesná aktivita pomáhají držet na uzdě glykémii, ale především shodit přebytečná kila. Díky tomu se tkáním vrátí část citlivosti na inzulín, sníží se vysoké hladiny krevních cukrů, přibrzdí kornatění cév a zlepší celkový stav diabetika.

U proleženin pak pomáhá, když sestry nenechají vážně nemocného, obvykle staršího člověka ležet dlouho v jedné poloze, ale snaží se ho častěji obracet.

Těhotenství, ale také jednostranná zátěž

Křečové žíly (varixy) stojí za zhruba 75 procenty případů zmíněných vředů. Ty se obvykle dělají na dolní části nohy, tedy na bércích a v jejich okolí. Jsou mělké, na rozdíl od tepenných, které bývají hluboké. Příčinou vzniku varixů se stává oslabení žilních stěn, v nichž jsou chlopně, jež brání návratu krve. Když ale povolí, netěsní už, jak by měly, a postupně dochází k městnání krve v žilách a jejich pokračujícímu ničení. Špatná výživa zhoršuje i stav pokožky a činí ji náchylnější ke vzniku kožních defektů.

Dalším častým důvodem poškozování bývá také jednostranná zátěž nohou. Přílišné sezení nebo stání, které nekompenzujeme cvičením, zbytečně přetěžuje žilně-svalovou pumpu a zhoršuje funkci chlopní.

Nápor na žíly, jenž přispívá ke vzniku varixů, přinášejí rovněž těhotenství i hormonální změny, které je doprovázejí – podobně jako obezita. Existují však i další příčiny.

Pohyb jako lék

Hlavní součást prevence křečových žil, a tedy i případného objevení bércových vředů, tvoří přiměřený pohyb: chůze, nordic walking, lehký běh, plavání nebo cyklistika. Pomáhá také pohupování z pat na špičky nebo vypínání na špičky nohou. Povzbuzuje totiž činnost žilně-svalové pumpy. Užitečné bývá například uprostřed dlouhého sezení. Pomáhá zároveň i to, když unaveným nohám ulevíme a dáme je na chvíli výš než zbytek těla.

Speciální vyšetření stanoví i prognózu

K dobrému stavu krevního oběhu přispívá rovněž racionální jídelníček, v němž převažují zelenina, ovoce, zdravé tuky, bílkoviny a potraviny s dostatkem vlákniny (otruby, celozrnné výrobky, luštěniny apod.).

Nevhodné jsou naopak pokrmy zvyšující hladinu cholesterolu v krvi, tedy s přílišným obsahem nezdravých živočišných tuků, neboť urychlují kornatění cév. Destruktivní vliv má i nadměrné pití alkoholu a kouření.

Rozumné je rovněž střídání aktivit a odpočinku. Jeho součástí by se mělo stát už zmíněné zvednutí nohou. Vyplatí se také, když začneme nosit oblečení, které neškrtí a neomezuje průtok krve žilami. A pozor na boty s vysokým podpatkem.

Hodně může pomoci, když problémy s křečovými žilami začneme řešit hned, případně zajdeme na preventivní vyšetření, které zjistí jejich stav s poměrně přesnou prognózou. Nejlepší je vyhledat specialistu, tedy flebologa.