Lékaři doporučují dodávat tělu tekutiny, a to především pravidelným přísunem vody. Jen ta ale málokomu stačí, a tak si mohou náročnější jedinci pomoci i pitím lehčích minerálek, případně čajů.

Za běžných okolností by měl člověk vypít dva až tři litry tekutin denně, aby pokryl jejich ztrátu. V určitých situacích je ale vhodné vypít ještě o něco více, neboť při nich tělo vydává samo o sobě více tekutin, než bychom si mysleli.

Přehled situací, kdy dochází k větší tělesné dehydrataci, přinesl server Health.

Diabetes

Zvýšenému riziku dehydratace jsou vystaveni například pacienti s diabetem. Když mají vysokou hladinu cukru, tělo se ho snaží zbavit prostřednictvím zvýšeného vylučování moči, vysvětluje lékař Robert Kominiarek z amerického Ohia.

Období menstruace 

Ke zvýšenému výdeji tekutin z těla dochází i u žen v průběhu menstruace. Ty by tak měly i v tomto období myslet na pravidelný pitný režim, a to i když nemají zrovna žízeň. Čím silnější je navíc krvácení, o to rychleji dochází k tělesné dehydrataci, uvedla gynekoložka Marielena Guerraová z Floridy.

Kojení

Základem kojení je dostat pomocí mateřského mléka potřebné elektrolyty, bílkoviny, minerály a další látky z těla matky do těla dítěte. Takže ano, i tímto způsobem dochází k dehydrataci. Jejím příznakem může být, že se navzdory zdraví matky začne z ničeho nic tvořit méně mléka. V takovém případě je třeba co nejdříve dodat tělu tekutiny a raději se také poradit se svým lékařem.

Užívání léků 

K nadměrnému výdeji tekutin a následné dehydrataci může docházet i při užívání některých léků, je proto dobré si vždy přečíst příbalový leták. Nejčastěji k tomu může docházet například u léků na krevní tlak.

Stres

Jedním ze stále častějších rizikových faktorů pro dehydrataci organismu je stres. Při zvýšené hladině stresu nadledvinky produkují větší množství stresového hormonu. Čím více je člověk pod tlakem, o to víc nadledvinky pracují a vyčerpávají se.

Také produkují hormon aldosteron, který pomáhá regulovat hladinu tekutin v těle, čím více jsou ale vyčerpané, o to víc klesá produkce tohoto hormonu. Při náročné práci, která vyžaduje soustředění a veškerou energii, je tak vhodné mít po ruce stále něco k pití.

Stárnutí

Jak člověk stárne, jeho tělo ztrácí schopnost šetřit vodou a také klesá pocit žíznivosti, a je tak jednoduší dosáhnout stavu, kdy je organismus dehydratovaný, aniž by to člověk poznal, vysvětluje dietoložka Jaime Massová.