Jsou zvláštně vhodné pro diabetiky nebo ty, kterým se cukrovka už v rodině objevila. Mandle mají schopnost mírnit hladinu glukózy v krvi, tvrdí vědci. I z tohoto důvodu tedy odborníci doporučují hrst mandlí nejen jako ideální svačinku, ale i jako občerstvení vhodné k odvrácení možných nemocí.

Mandle jsou bohaté na proteiny a živiny. O ořeších je ale obecně známé, že  dokážou účinně omezovat chuť k jídlu, podporují činnost srdce, a dokonce i předcházejí neurodegenerativní Alzheimerově chorobě. Mandle ale navíc obsahují mangan, který je důležitý pro správný vývoj a kvalitu kostí i regulaci krevního tlaku.

Doporučují je vědci i zdravotníci

Díky vysokému obsahu vlákniny podporují mandle i zdravé trávení a funkci střev. Mimo jiné ale obsahují i množství antioxidantů, vitamínu E, hořčíku, bílkovin a dalších. I díky těmto faktům jsou již od nepaměti řazeny do skupiny léčivých potravin a jejich konzumaci doporučují lékaři, ale i specialisté na zdravou stravu a dietologové.

Všechny tyto údaje několika nezávislých studií provedených American Society of Nutrition byly představeny při vědeckém zasedání v San Diegu, napsal deník Daily Mail.

„Představili jsme nový výzkum, který je výsledkem spolupráce zdravotníků a vědců. Považujeme ho proto za velmi důležitý a doufáme, že se z běžných poznatků stane i jakýmsi praktickým doporučením. Výsledek jasně ukazuje blahodárné účinky mandlí, jakožto součásti zdravé výživy,” říká doktorka Karen Lapsleyová.

Vhodná je konzumace mandlí i v těhotenství

Jedna ze studií doktorky Carol O’neillové analyzovala přes čtyřiadvacet tisíc dospělých jedinců nad devatenáct let a ukázala, že ti, kteří konzumovali mandle, měli prokazatelně vyšší příjem živin, pestřejší stravu a lepší fyziologický stav těla než ti, kteří je nejedli. Jiná studie zase prokázala, že po nich mají lidé daleko menší chuť k jídlu, také že mandle snižují koncentraci glukózy v krvi. Naopak se ale zvyšoval podíl vitamínu E.

Předběžné výsledky ukázaly, že hrst mandlí si umí poradit i s tuky usazenými v problémových partiích, vysokým krevním tlakem a problémy s obezitou. Předběžné výsledky tedy ukazují, že konzumace mandlí je pro naše tělo více než prospěšná. Závěrem vědci apelují i na těhotné ženy, že právě jim může přispět k podpoře zdravé tělesné hmotnosti v těhotenství, které se spousta žen obává.

Mnoho lidí se bojí, že po mandlích ztloustnou

Spousta lidí se přitom ohání tím, že se bojí, že jsou ořechy tučné. Mandle (a ořechy obecně) mají vysoký obsah tuků (52 g na 100 g), ovšem výzkumy ukázaly, že hrst mandlí (20–25 jader denně) člověka příjemně zasytí, tělu dodá užitečné živiny, a dokonce pomůže udržet i tělesnou hmotnost. Mandle totiž obsahují tzv. „dobré tuky” tedy mononenasycené a polynenasycené mastné kyseliny. Těch se nemusíte bát, našemu tělu jen prospívají. 20 g mandlí k svačině obsahuje zhruba 120 kalorií.