Pod pojmem zdraví si mnozí představí dlouhý život bez nemocí a podobných trápení. Pokud pomineme dědičnou stránku, která také zdraví zčásti ovlivňuje, z větší míry můžeme svůj zdravotní stav ovládat sami – naštěstí.

Zdraví můžeme ovlivňovat nejen správným a vyváženým jídelníčkem, ale také pohybem a dostatečnou péčí o veškeré partie našeho těla.

Užitečné rady a tipy, které pomáhají udržet jednotlivé části těla zdravé, přinesl server Daily Record.

Uši

Uši nepatří zrovna mezi partie, kterým bychom věnovali velkou pozornost – kromě občasného čištění. Přitom sluch je nepostradatelnou součástí plnohodnotného života. Mnozí lidé to vědí, přesto si ho zbytečně už od mladých let ničí. Můžou za to hlavně sluchátka v uších nebo hlasité vyhrávání televize, rádia atd.

Poškozený sluch nelze jednoduše napravit, a proto je mu třeba věnovat pozornost. Chcete-li poslouchat cokoli, třeba při cestě do práce, pořiďte si místo malých „pecek“ do ucha velká sluchátka, která překryjí spolehlivě hluk okolí, a vy nebudete muset mít hudbu tak nahlas. I u sledování televize mějte na paměti hlasitost.

Kůže

Pokožku bereme jako samozřejmost, dostatečně se o ni ale nestaráme. Krásná a vypnutá nevydrží navěky jen proto, že to chceme. Je tomu třeba trochu pomoci. Zapojte do jídelníčku pestré složení ovoce a zeleniny, bohatých na antioxidanty.

Dopřávejte si také dostatečně sex s partnerem. Pravidelný sexuální život (alespoň dvakrát týdně) se vám „odmění“ nejen mladším vzhledem, ale také pomáhá snižovat hladinu stresu a napomáhá k lepšímu spánku.

Oči

I oči a dobrý zrak jsou nepostradatelnou součástí života. Mnozí lidé si zrak před UV zářením chrání, ale většinou jen během letních měsíců. Přitom dostatečná ochrana by měla být celoroční, upozorňuje oční chirurg Dan Reinstein.

Zuby

Pro zdravé dásně a zuby je potřebná nejen pravidelná a správná hygiena. Aby nám zuby dlouho vydržely, doporučují odborníci zařadit do pitného režimu například zelený čaj, jehož složky napomáhají v boji s nepříjemnými bakteriemi v ústech. Dobrým pomocníkem je i používání mezizubních kartáčků.

Mozek 

I z hlediska mentálního zdraví je třeba svému tělu pomáhat. Odborníci doporučují alespoň jednou týdně k jídlu ryby bohaté na omega-3 mastné kyseliny. Ty zpomalují tzv. smršťování mozku, které vede k mentální deformaci.

Důležité je také udržovat aktivní vztahy s přáteli. Ti nám často pomáhají vyrovnávat se se stresem. Jako prevence proti demenci prý pomáhá i pití jablečné šťávy.

Srdce

Nejdůležitější orgán v těle neúměrně zatěžujeme. I srdce přitom potřebuje svou „péči“, aby nám dlouho sloužilo. Základní potřebou je především řádný odpočinek. Proto si dopřávejte alespoň sedmihodinový odpočinek, který srdci prospívá.

Chodidla 

Chodidla namáháme každý den, je proto jim třeba věnovat důslednou péči. Na protažení namožených či unavených svalů pomůže masáž tenisovým míčkem. Položte na něj nohu a pomalu několik minut přejíždějte po jeho obvodu, radí sportovní terapeut Chris Hirons.

Nohy 

Pro pevné a pružné nohy po dlouhou dobu zkuste každé ráno balancovat na každé noze tak dlouho, jak vám to jen půjde, radí sportovní terapeut Chris Hirons.

Pomáhá to prý posilovat svaly na nohou a také zvyšovat celkovou stabilitu.

Kolena 

Za problémy s klouby často může poškozená kloubní chrupavka v důsledku zánětu. Někteří odborníci tak doporučují konzumaci tzv. „protizánětlivých“ potravin – např. tučných ryb nebo červených hroznů.

Plodnost 

Jedním z největších zabijáků plodnosti je podle lékařů stres. Proto doporučují mužům i ženám každý den strávit alespoň 10 minut něčím relaxačním a odpočinkovým.

Podle studie z Harvardovy univerzity pomáhá proti neplodnosti žen také konzumace mléka. Tuk z mléčných výrobků prý zlepšuje funkci vaječníků.

Čtěte také
Šéf památkářů Jiří Skalický: Praha by neměla nebýt skanzen
Karlův most či Národní divadlo - v jakém stavu jsou naše památky?
Více se dočtete ve čtvrteční příloze deníku Právo.