Čísla vyjadřující neúspěch při hubnutí jsou poměrně jasná. Podle britské potravinářské společnosti, která si nechala na téma úspěšnost hubnutí zpracovat studii, bylo zjištěno, že dva lidé z pěti, kteří se pokoušejí hubnout pravidelně, skončí již během prvního týdne. Každý pátý pak vzdává marné pokusy o shození nějakého kila navíc do měsíce, stejný počet pak vydrží maximálně tři měsíce, uvádí server Health.

Z uvedených údajů tak jasně vyplývá, že dlouhodobé dodržování dietního programu, které je nutné pro vůbec nějakou úspěšnost, se mnohým jednoduše nedaří.

V návaznosti na to proto odborníci zjišťovali, proč se tak děje. Z jejich závěrů vyvstaly některé závažné nástrahy, které bývají u mnohých lidé téměř stejné, a právě ony stojí z velké většiny za neúspěchem.

Fyzické a psychické problémy 

Lidé v touze co nejrychleji zhubnout volí často až drastické diety, které tělo jednoduše nezvládá. V poměrně krátké době se tak dostaví nepříjemné projevy, kterými tělo dává na vědomí, že něco není v pořádku. Celková fyzická či duševní vyčerpanost, žaludeční problémy nebo podrážděnost pak bývají nejčastějšími důvody, proč lidé s dietou přestanou. Vrátí se ke svému nezdravému stylu života, který jim ale nespouští tak často deprese a činí je „šťastnějšími”.

Jak to napravit: Protože nejvíce bývá na vině nedostatek nebo špatné složení jídla, je dobré se soustředit právě na to. Žádné drastické zmenšení porcí, jezte tak, jak jste zvyklí, jen změňte složení. Doplňte více zdravých potravin, ovoce a zeleninu.

Hlad

Pro úspěšné hubnutí není zapotřebí hladovět. Dostaví-li se hlad krátce po jídle, je to známka, že je velký problém ve složení potravy. Navíc tělo nebude mít dostatek energie, čímž se hubnutí výrazně ztíží.

Jak to napravit: Pro jakýkoli úspěch je potřebné dodávat tělu látky, které ho nasytí a poskytnou potřebnou energii. Strava by tak měla obsahovat dostatek bílkovin, vlákniny, prospěšné jsou i tzv. dobré tuky (ořechy, olivový olej atd.).

Zákeřné chutě

Pro velkou skupinu lidí bývají největším problémem neodolatelné chutě na něco, co do zdravého jídelníčku zrovna dvakrát nepatří. V období, kdy si takové dobrůtky zcela odpírají, se chutě o to násobí.

Jak to napravit: Je potřeba si uvědomit, že nadměrné mlsání nezdravých věcí je pro hubnutí velkou brzdou. Pokud ale má nastat nějaký úspěch, je dobré sem tam někdy polevit, a nějakou tu dobrůtku si jednoduše dopřát. Ale i tady je třeba vše rozmyslet. Je rozdíl, dáte-li si malý kousek čokolády, nebo zdlábnete půlku dortu na posezení.

Reakce okolí 

Někdy snahy o hubnutí ztěžují i lidé, u kterých bychom čekali podporu. Věty typu „vždyť vypadáš dobře i takhle” nebo „ta kila navíc ti sluší” jsou možná rádoby lichotivé, ale nepomáhají. Překážky nastávají i ve chvílích, kdy se snažíte jíst zdravě, ale vaše okolí vám to neusnadňuje a neřízeně se cpe věcmi, které zrovna nemůžete.

Jak to napravit: V první řadě je dobré všechny upozornit, že pro vás zhubnutí několika kilogramů opravdu moc znamená, a jejich podpora v tom je důležitá. Je vhodné se vyhýbat i zbytečným svodům - například společné návštěvě kina, kde je více než pravděpodobné, že si někdo z přítomných neodpustí milovaný popcorn.

Emoce

Emoce ovládají většinu našeho života, jídlo nevyjímaje. Ne vždy to je prospěšné. A to třeba v případě, kdy jsme smutní nebo naštvaní, nestíháme v práci, a tak se problém řeší nějakou sladkostí, která umí zvednout náladu.

Jak to napravit: Emoce mnohdy dokážou přehlušit i racionální myšlení. Víme, že zmrzlina nám pomůže ve chvíli, kdy je nám smutno, a nepříznivý vliv na naše zdraví budeme řešit až jindy. Není to snadný úkol, ale je třeba se takové myšlení naučit ovládat. Nepůjde to hned, ale z hlediska zdraví je to potřeba. Jak dokládají odborníci, emocionální přejídání je nebezpečné, a to i když je občasné.