Místo pohybu ve volném čase, a nemusí to být zrovna vyčerpávající sportovní výkony, raději užíváme klidu a s nadsázkou řečeno provozujeme tzv. gaučing. A trápíme se s nadbytečnými kily. Snažíme se držet různé „zaručené“ diety, které se v mnoha případech ukazují jako nesmyslné. Buď nepůsobí vůbec, nebo účinkují jen krátce, a pak nastává jo-jo efekt, nebo dokonce mohou poškodit náš organismus. Často také dopřáváme sluchu různým společnostem nabízejícím všemožné hubnoucí přípravky a diety.

„Průměrná žena podle některých studií drží dietu třikrát do roka. Jen desetina z nich si však dokáže udržet štíhlou postavu i po jejím skončení,“ říká Michal Hardyn z portálu RychlaDieta.cz. Dalším, mnohem nebezpečnějším rizikem redukčních diet je, že mohou vyústit v poruchu příjmu potravy.

Největší překážky

Největšími překážkami v cestě za lepší postavou jsou netrpělivost, nedůvěra, podceňování obdržených doporučení a jejich nedodržování, nedostatečná znalost správného sortimentu potravin a již zmiňovaná absence pohybové aktivity. Tyto nástrahy se lépe překonávají pod dozorem odborníka.

Při vyhledání pomoci výživového poradce je sice zapotřebí počítat s vyššími náklady než v případě zakoupení přípravků na hubnutí nebo kurzu hubnutí přes internet. Z dlouhodobého hlediska se však investice pohybující se průměrně v řádu čtyř až sedmi tisíc korun jeví mnohem výhodněji. Kdo se skutečně drží rad výživového poradce, má mnohem větší šanci zhubnout natrvalo. Oproti tomu jiné metody končí častěji neúspěšnými pokusy, a tím pádem i opakovanými útratami.

V případě, že se lidé odhodlají zhubnout na vlastní pěst, je hledání nejvhodnějšího způsobu velmi složité. „Přečíst si na internetu zaručeně účinné rady, jak zhubnout, může být ošidné. Každý člověk je jedinečný a dieta, která u někoho zafungovala, může někomu jinému i uškodit. Kvalitní výživový poradce by měl zohlednit životní styl klienta i jeho fyzické a psychické dispozice. Důležité také samozřejmě je, aby mezi poradcem a klientem panovala důvěra,“ říká Michal Hardyn.

U výživových poradců navíc neplatí, že by se na ně obraceli pouze lidé s nadváhou. Pro rady si k nim chodí i lidé, kteří se chtějí zbavit únavy, zlepšit si zdraví nebo se dostat do lepší kondice. Často mezi ně patří manažeři, lidé ze showbyznysu nebo aktivní sportovci.

Obvyklé stravovací návyky Čechů Ideální stravovací návyky
velké porce menší porce 5x denně
kaloricky příliš vydatný oběd (polévka s pečivem + hlavní jídlo)polévka bez pečiva nebo polévka s pečivem místo hlavního jídla
nadměrně velké přílohy s velkým množstvím sacharidůporce masa doplnit zeleninou a příloha pouze v rozsahu čtvrtiny porce na talíři
slazené limonádyneslazené nápoje
vysoká spotřeba pivaspotřebu alkoholu omezit, místo půllitru piva raději dvě deci vína, které mají méně kalorií
 nezájem o nutriční hodnotu jídlavíce se zajímat o nutriční hodnotu jídla