Jak všem těm svodům v podobě all inclusive odolat a přitom se neochudit o dojem z dovolené?

„Podle sociologických studií zaměřených na velmi štíhlé dovolenkáře, čím je člověk hubenější, tím je pravděpodobnější, že nejdříve prozkoumá všechna jídla, ze kterých si může vybrat. Nepustí se do jídla u prvního stolu, k němuž přijde. Dokonce trvá i delší čas, než vůbec sáhne po talíři. Jako by se snažili zjistit, na co mají největší chuť a co by nejvíc stálo za hříšné kalorie,“ vysvětluje ve své knize Hubnutí bez diet a cvičení specialistka na výživu Martina Králíčková.

„Pokud si vzali talíř, soustředili se nejdříve na saláty a na předkrmy s nízkým obsahem kalorií, a tedy žádné kalorické bomby v čele s dezerty. Přičemž si ale nic neodpírali ani nehladověli. Jen nebyli sžíráni naléhavým pocitem, že musí během prvních 15 minut projíst hodnotu peněz, které zaplatili. Jednoduše si vybírali a vychutnali to, na co měli skutečně chuť,“ dodává.

Záměna tučných a sladkých jídel za zdravější

Kromě vyčkávací metody a prohlédnutí nejprve všech stolů pak může pomoci upřednostňování zdravějších variant mlsání.

„Ráno sáhněte spíše než po kalorickém pečivu po ovoci, jako jsou melouny, jahody nebo hroznové víno. Zasytí vás, dodají energii a neobsahují tuk ani mnoho kalorií. Navíc jsou dobrým zdrojem vlákniny. Pijte čerstvé fresh džusy a müsli vyměňte za ovesné vločky,“ radí výživová poradkyně Olga Jandová z Expresky.

„V parném dni osvěží mnohem více než zmrzlina nízkotučný jogurt. Tak jako mnohem více zasytí kozí sýr než klasický kravský sýr a člověk pak už nemá takové nutkání zkonzumovat víc jídla, než musí,“ konstatuje Jandová.

K moři patří ryby a mořské plody, které každé postavě lichotí, kromě lososa. Zapomeňte tedy na červené maso a jiné tučné maso a využívejte vše, co vám mořská destinace dopřává. K naprostému zasycení pak pomůže sníst větší porci zeleniny jako předkrm.

Martina Králíčková také radí, nabírat si na talíř co nejméně jídla a raději si později dojít přidat: „Čím větší jídlo je, tím hůře odhadneme množství jeho kalorií.“

Jeden dortík nevadí…

Asi nejtěžší bývá odolat všem těm sladkostem, kterých je především v muslimských zemích obrovské množství. „Jeden nebo dva čokoládové dortíky vám figuru nepokazí. Pokud budete mít ale často chuť na sladké, tak si vystačte s ovocem. Na pláž si s sebou místo brambůrků nebo sušenek vezměte raději zeleninu,“ radí Olga Jandová.

Čím víc budete hřešit, tím více se zaměřte na dostatek pohybu. Zkuste alespoň 30 minut plavat a místo stylu prsa zkuste kraul nebo znak (plavat na zádech).

Hotely mají také řadu animačních programů, kam patří i fitness aktivity, vodní pólo, aquaerobic, beach volejbal apod.  Nebraňte se jim a využijte skvělé možnosti, jak spálit přebytečné kalorie.

„Pokud jedete do velkého hotelu, tak zapomeňte na výtahy a choďte všude po schodech. Za pár minut chůze na schodech spálíte až 40 kalorií,“ upozorňuje Olga Jandová a dodává: „Nezapomeňte na tekutiny! Nedostatek tekutin totiž vyvolává pocit hladu.“