Slunce nás zásobuje pozitivní energií, umí rozzářit naši pleť a dát kůži krásný opálený vzhled. I když zásady zdravého opalování znají všichni, často jsou paradoxně opomíjeny. Česká asociace pro speciální potraviny přináší pár tipů, které by nás měly před škodlivými slunečními paprsky dostatečně chránit.

Ochrana před UV zářením je více než důležitá. Obecně platí, že bychom se neměli vystavovat slunci mezi 11. až 15. hodinou, kdy je jeho záření nejagresivnější. Měli bychom si vybírat ochranné opalovací prostředky s ohledem na typ kůže a místo, kde se slunci vystavujeme.

Pokud jedeme k moři, samozřejmě volíme přípravky s vyšším faktorem, jelikož tam je slunce intenzivnější. Ochranné přípravky by měly být co nejméně parfémované, nejvhodnější je zakoupit krémy přímo v lékárně, a nechat si tak rovnou poradit, které jsou pro náš typ kůže nejvhodnější. Na obličej a mateřská znaménka bychom měli užívat speciální krémy s vysokým UV faktorem.

Spálení kůže může vést k její rakovině.

Spálení kůže může vést k její rakovině.

FOTO: Petr Hroník, Právo

Pokud to se sluníčkem přeženeme a spálíme se, měli bychom pokožce rychle vrátit její pružnost a zdravý vzhled. Spálená pokožka často způsobuje velké nepříjemnosti, od svědění až po rakovinu kůže, jejíž výskyt je bohužel v posledních letech dost vysoký. Nezapomínejme proto také na péči po opalování a dostatečnou hydrataci pokožky, která je nutná jak zevnitř, tak i zvenčí. Nejlepší jsou k tomu určená mléka s obsahem vitaminu E nebo panthenolu, jež pomáhají spálenou pokožku rychle hojit.

V letních měsících jezte dostatek ovoce a zeleniny, které působí příznivě na pokožku celého těla. Pro toto období jsou vhodné také doplňky stravy, jimiž můžeme docílit zdravé pokožky a dostatečně ji chránit. Některé totiž obsahují vzácné látky, které podporují zdravý vývoj kůže a poskytují jí ochranu. Mají nejen význam doplňující, ale také regenerační.

Vhodné jsou doplňky stravy s vyšším obsahem beta-karotenu nebo lykopenu. Tyto látky chrání pleť při nadměrném slunění a zároveň přispívají k delšímu efektu opálení. Jelikož v letních měsících se také více potíme, je důležité doplňovat i minerály, zejména vápník, hořčík, chrom, zinek, měď a mangan. Vitamin C a aloe vera zase podporují hojení ran, a jsou tedy potřebné při jakémkoli odření či spálenině.