"Pokud má dítě jednoho obézního rodiče, stává se samo obézním ve 40 % případů, v rodině s oběma obézními rodiči se pak tato hodnota téměř zdvojnásobuje. Naopak rodiče s normální váhou mají pouze 14% pravděpodobnost, že budou mít obézního potomka,“ upozorňuje odbornice na výživu Gabriela Knosová.

Vše ještě umocňuje, pokud dítě od malička vyrůstá v prostředí, kde se upřednostňuje nezdravá a nepravidelná strava a málo pohybu.

„Více než 20 % dětí v dnešní době trápí nadváha či obezita. Navíc u těchto dětí i nadále dochází k nárůstu hmotnosti v poměru k jejich výšce. Množí se tak případy extrémních forem obezity,“ vysvětluje Knosová.

Z tohoto důvodu je nutné být pro dítě vzorem. Těžko ho totiž donutíte cvičit, pokud sami budete sedět u televize s pytlíkem brambůrků. Děti rády napodobují své rodiče a vidí v nich své vzory. Pokud se tatínek bude u večeře ušklíbat nad zeleninou, těžko si k ní jeho ratolest vybuduje pozitivní vztah.

Potřeby na množství a složení stravy se mění

Jídlo nás provází celým životem, již po narození patří k prvním prožitkům dítěte. Spojujeme si ho s pocitem pohody, lásky a citového bezpečí z blízkosti matky. Proto je kojení a mateřské mléko tou nejpřirozenější výživou pro dítě v raném věku. Mléko mění své složení podle věku a potřeb dítěte a kojenec si především může regulovat jeho množství podle sebe.

„Pokud není z nějakých důvodů kojení možné, nastupuje samozřejmě forma jiné kojenecké výživy. Maminky by si však měly dát velký pozor na podávané množství, snaha dítěti „přilepšovat“ často zadělává na hluboký problém,“ konstatuje Gabriela Knosová z brněnského Institutu redukce a prevence nadváhy kompliment.

Dětem v předškolním věku reguluje jejich stravování stále většinou rodina. Základem je pravidelný režim, ve kterém by potomek měl přijímat zhruba šest jídel denně. U těchto jídel se doporučuje dodržovat princip zdravého talíře, tedy třetinu tvoří sacharidová složka, třetinu bílkoviny a zbytek zelenina.

„U předškoláků dbejte především na omezené množství sladkostí i sladkých nápojů, pokud se je dítě naučí běžně konzumovat, těžko se tohoto zlozvyku zbavuje. Dále velmi omezte příjem soli a potravin, které je v nadměrném množství obsahují, především pak různých uzenin,“ doporučuje odbornice.

S nástupem do školy se nám ratolesti pomalu ztrácí z dohledu a celodenní kontrola již není možná. Proto zaměřte svoji pozornost především na jídelnu, kde děti obědvají, a zkontrolujte kvalitu vařených jídel.

„Udělejte si čas a připravujte svačiny. Dohlédněte na to, aby děti pravidelně snídaly a večeři připravujte doma z čerstvých surovin, tím z velké míry ovlivníte kvalitu stravy vašich dětí,“ radí Knosová.

Nadváhu svých potomků neomlouvejte

Přestože rodiče na své potomky obvykle pohlíží nekriticky, děti s nadváhou mají velké problémy se začleněním do kolektivu a postupně si uvědomují svoji odlišnost. To vše může přispívat ke vzniku komplexu méněcennosti, který je pak provází celý život.

Vedle psychických problémů samozřejmě nadváha ovlivňuje i zdravotní stav dítěte. Již v útlém věku se objevuje riziko zvýšení krevního tlaku, onemocnění srdce a cév, cukrovky, poruch metabolismu, poškození pohybového aparátu a mnohé další. Čím dříve se obezita rozvine, tím jsou tyto problémy v dospělosti palčivější a hůře se s nimi bojuje.

Podceňovat nadváhu potomků se tedy nevyplácí. Čím dříve problém začnou rodiče řešit, tím řešení urychlí a usnadní.

Jak již bylo řečeno na začátku, základem pro zdravé dítě s normální váhou je prostředí, ve kterém vyrůstá. Proto vždy musíte začít u sebe. „Snaha převychovat dítě je marná, pokud nemáte zažitý zdravý životní styl, to jest vyvážená strava a pohyb. V případě, že si nevíte rady, určitě se poraďte s odborníky, ušetříte tak čas sobě a pomůžete svému potomkovi,“ uzavírá Gabriela Knosová.