Nemoc je totiž upoutá na delší dobu na lůžko. U starších to snadno přinese řadu komplikací. Pokud v tomto stavu dostanou zápal plic, což se stává relativně často, ocitne se jejich život ve vážném ohrožení. Lehce se objeví i další potíže. Do roka zemře na těžkosti vyvolané touto zlomeninou zhruba 20 procent postižených.

Kromě uvedené zlomeniny si nejčastěji lidé způsobí frakturu zápěstí, předloktí, nebo některého z obratlů páteře, obvykle v oblasti beder.

Záludné drobné praskliny

Kost si nemusí zlomit kvůli sportování, úrazu nebo nějakému dramatickému pádu. Občas stačí, když se razantněji opřou rukou o desku stolu, prudčeji došlápnou při chůzi ze schodů nebo rychleji dosednou na židli.

Záludné může být i to, že prasknutí kosti bývá někdy drobné. Třeba zrovna na páteři. Potíže se pak začnou projevovat například postupným sesedáním obratlů. Prasklina vůbec nemusí vyvolat náhlou bolest. Někdy se hlásí jen vytrvalým a neurčitým pobolíváním v zádech, které trvá delší dobu.

Ani při zlomenině nebo naprasknutí zápěstí nemusíte zaznamenat nějaké křupnutí nebo náhlou ostrou bolest. Ruka obvykle oteče, nemůžeme se jí dotknout, občas se stočí do trochu nepřirozeného postavení. Naopak u kyčle obvykle pocítíte ostrou bolest a nemůžete se na nohu vůbec postavit.

Chůze, taj-či i golf

Nejlepší obranou proti této nemoci je včasná návštěva lékaře a vyšetření stavu kostí, pokud je potřeba. U lehčích případů stačí, když si lidé upraví jídelníček a začnou se pravidelně věnovat nějaké přiměřené tělesné aktivitě. Pohyb totiž posiluje kosti a vrací jim část jejich pevnosti. O tom, jaký druh tělesné aktivity je v jejich případě přiměřený, se mohou poradit s lékařem. Někteří doporučují chůzi, jiní plavání nebo cvičení ve vodě, další golf, případně taj-či. Zatěžují totiž svaly a kosti plynule, bez rizikových nárazů.

Mák je bomba plná vápníku

Pokud jde o stravu, měl by postižený zvýšit příjem vápníku. To znamená jíst více mléka, jogurtů, sýrů (Eidam, Cheddar, Parmazán aj.) a dalších mléčných výrobků. Vápníkovou bombou je mák, dost je ho i v sardinkách a sledích, podobně jako v mořských řasách. Dobrým zdrojem jsou rovněž sezamová semínka, cukrová melasa, meruňky, fíky, kapusta, zelí nebo luštěniny.

U těžších případů řídnutí kostí bývá nutné nasadit léky, které podporují novou tvorbu kostní hmoty. Nebo hormon kalcitonin, zvyšující ukládání minerálních látek do kostí. Případně tablety vápníku s dalšími látkami, které zvyšují hladinu minerálu v krvi.

Nemoc mají i muži

Osteoporóza trápí nejčastěji ženy v klimaktériu, tedy kolem padesátky. Vážnější problémy s ukládáním vápníku u nich obvykle odstartuje vyhasínání činnosti vaječníků. Přestanou produkovat ženské pohlavní hormony. Jejich kosti jsou pak křehčí a snadněji se zlomí. Proto pro ně může být dobrým řešením užívání hormonální substituční terapie (HST), která u nich může navíc snížit i další problémy vyvolané klimakteriem, jakou jsou návaly horka, pocení, nespavost atd.

Muži trpí řídnutím kostí také, jen o něco později (poměr žen a mužů s osteoporózou je ovšem 80:20 %). Nemoc navíc nemá u pánů tvorstva tak prudký nástup. O to nečekanější mohou být její následky. Proto i u nich platí, že by po padesátce měli zajít k lékaři a informovat se o možném riziku a případném vyšetření.

Testy i další podrobnosti naleznete na www.osteoporoza.cz.  Pomocí jednoduchého testu lze spočítat, jestli jíte s ohledem na svůj věk a pohlaví dost vápníku, případně jak velké nebezpečí zlomeniny vás ohrožuje. Užitečnou pomůckou je rovněž přehled specializovaných osteopracovišť na území republiky.