Zdravý styl by měl být automatickou součástí našeho života, chceme-li se dožít vysokého věku a být co nejvíce fit. Ale jenom to nestačí. Někdy v honbě za kvalitním stravováním, dobrou kondicí a bezpečným prostředím okolo nás děláme automaticky i věci, které si se zdravým životním stylem příliš nenotují, ačkoliv to na první pohled tak působí.

Je přínosné jíst zdravě nebo sportovat, ale i zde platí pravidlo "všeho s mírou". Server Health přinesl přehled nejčastějších chyb, kterých se lidé v honbě za zdravím a kvalitním životem zbytečně dopouštějí.

Takové prohřešky pak mohou mít v dlouhodobém výhledu negativní vliv nejen na kvalitu života, ale i jeho délku.

Jíte pouze bio výrobky 

"Není všechno zlato, co se třpytí." Podobné rčení by se dalo praktikovat i na potraviny a produkty - není všechno zdraví prospěšné, co je bio. Základní myšlenka nakupování bio potravin není špatná, ale ani není potřeba vyloučit z jídelníčku všechny ostatní produkty, které označení bio nenesou.

Mnohé organické potraviny jsou zdraví prospěšné, zakládat ale jídelníček pouze na nich, není příliš vhodné.

Mnohé organické potraviny jsou zdraví prospěšné, zakládat ale jídelníček pouze na nich nemusí být vždy správné.

FOTO: fotobanka Profimedia

Běžné potraviny mohou být často ve výsledku zdravější než ty, které jsou striktně bio.

Nedostatek sociálních kontaktů 

V zaměstnání jste v přímém kontaktu s kolegy i cizími lidmi po většinu dne, a tak se není čemu divit, že chcete mít po práci čas jen pro sebe. Občas to nevadí, ale nemělo by to být pravidlem. Udržování společenských vazeb ve volném čase na zdraví působí jednoduše blahodárně. A je jedno, jestli se budete setkávat jednou nebo vícekrát týdně na čtenářském kroužku, u pokeru nebo jen tak v restauraci.

Nekvalitní a příliš krátký spánek

Nestíháte pracovní či soukromé aktivity, a tak si někdy nuceně přivstanete nebo naopak ponocujete dlouho do noci, abyste vše stihli? Někdy jiné řešení není, ale mělo by se jednat pouze o výjimky.

Dlouhodobý nedostatek kvalitního spánku je z hlediska zdraví velmi negativním činitelem. Podle odborníků je dostačující sedmihodinový odpočinek, jinak vám výhledově hrozí například větší riziko výskytu depresí, vysokého krevního tlaku nebo případně problémy se sníženou imunitou organismu.

Nadměrná konzumace potravinových doplňků 

Nejen v lékárnách, ale i v běžných obchodech jsou k dostání různé potravinové doplňky, které našemu organismu pomáhají dodat chybějící látky. Nadměrný přísun vitamínů a ostatních látek ale může mít na zdraví i negativní vliv.

Pokud se rozhodnete užívat doplňky stravy, nepřekračujte dávkování a užívejte je s přestávkami. "Nikdy nevyšla jediná studie nebo výzkum, které by jasně dokládaly, že tyto doplňky jsou ze zdravotního hlediska skutečně tak prospěšné, jak se všeobecně tvrdí," vyjádřil svůj názor Gary Rogg, lékař a odborný asistent v Montefiore Medical Center v Bronxu.

Vitamíny či látky, které nám v základní stravě chybí, můžeme doplnit i formou tablet. Je třeba ale dodržovat uvedenou dávku, a užívat pouze to, co skutečně potřebujeme.

Vitamíny či látky, které nám v základní stravě chybí, můžeme doplnit i formou tablet. Je třeba ale dodržovat uvedenou dávku, a užívat pouze to, co skutečně potřebujeme.

FOTO: fotobanka Profimedia

Časté užívání antibiotik

Když jde opravdu o vážnou zdravotní záležitost, bývají antibiotika nevyhnutelným řešením. Jejich "polykání" by se ale nemělo stát jednoduchým řešením i méně závažných problémů či komplikací, které by šly vyřešit jinak.

Příliš "sterilní" prostředí

Jakkoli je hygiena důležitá, i tady platí určité limity. Mýdlo s vodou sice dokáže smýt z vašich rukou nebezpečné bakterie, a různé chemikálie umí udržet domácnost čistou, pokud to ale budete přehánět, začnete postupně ničit i dobré bakterie, které jsou zdraví prospěšné. Pomáhají kůži, zažívacímu ústrojí, nebo také pohlavním orgánům.

Náročné a časté cvičení

Pohyb je pro tělo přínosný, aby ale organismus byl schopen snášet zátěž, musí taky někdy odpočívat. Čím náročnější cvičení, tím delší je doba na regeneraci. Není tedy dobré si jen kvůli dobré kondici či postavě vnutit náročné cvičení v krátkých intervalech. Relax a odpočinek je také pro zdraví potřebný.

Nedostatek ovoce a zeleniny

I přes výběr zdravých potravin, omezení tuků a cukrů mají mnozí lidé všude po světě jeden společný zlozvyk, který se jen pomalu daří eliminovat. Vyhýbají se ovoci a zelenině, případně konzumaci omezují na minimální množství.

Dostatečné a především pravidelné porce ovoce a zeleniny pomáhají nejen jako prevence srdečních chorob nebo některých druhů rakoviny.

Absence preventivních prohlídek

Zdravý člověk nemá důvod vyhledávat lékaře? Chyba, pravidelná návštěva konkrétních specialistů, především v pokročilejším věku, by měla být automatickou záležitostí. I když vám momentálně nic není, nemusí to tak bohužel být stále. Preventivní prohlídky, na které má občan nárok, dokážou odhalit již v zárodku problém, který by se fakticky projevil třeba až za několik měsíců.