Pálení žáhy vzniká v důsledku takzvaného gastroezofageálního refluxu. Kyselina, která má v žaludku za úkol trávit potravu, stoupá nahoru do jícnu a dráždí citlivou tkáň.

Zjednodušeně řečeno: žaludeční obsah uniká volně do spodní části jícnu a zase se vrací zpět - je to neúplné zvracení. To způsobuje nepříjemný pocit pálení za hrudní kostí, nadměrné slinění, pocity cizího tělesa v krku nebo obtížné a bolestivé polykání.

Za časté pálení žáhy si ve většině případů můžeme sami. Jíme ve spěchu, nepravidelně a nezdravě. Pokud už nás žáha začne zlobit, existuje celá řada přípravků, které nám uleví. Mnohem lepší ale je, aby takové stavy přicházely co nejméně.

K tomu, abychom se pálení žáhy vyhnuli, stačí i menší změny v každodenním režimu. Server Health přinesl přehled několika z nich, které jsou přínosné nejen z hlediska eliminace pálení žáhy, ale i celkového lepšího zdravotního stavu.

Optimální hmotnost

Že má nadváha neblahý vliv na celkové zdraví, je známo. Kromě toho má také významný vliv na mnohé fyzické projevy našeho organismu, a to včetně pálení žáhy. Studie, které se účastnilo 10 000 žen, prokázala, že i nepatrné zvýšení hodnoty BMI (body mass indexu) má za následek častější vznik refluxu.

Podle Robynne Chutkanové, odborné asistentky na gastroenterologii v Georgetown University Medical Center, má už snížení váhy o čtyři kilogramy vliv na zmenšení projevů refluxu a případné pálení žáhy.

Vhodná strava 

Trpíte-li občas pálením žáhy, konzumací nevhodných potravin můžete tyto projevy jen zhoršit. Největšími "nepřáteli" jsou v tomto případě tučné potraviny, ale i čokoláda, citrusy nebo džusy.

Ne všichni ale reagují na potraviny stejně. Pokud vám i občasná konzumace některých jídel dělá nepříjemnosti a pálí vás po nich žáha, raději se jich nadobro zřekněte.

S vhodnou stravou jde ruku v ruce i množství potravin, které zkonzumujete během dne. Sníte-li toho naráz příliš moc, riskujete větší potíže.

Alkohol

Alkohol zvyšuje kyselost žaludku. Trpíte-li tedy pálením žáhy, měli byste si i občasné popíjení raději dvakrát rozmyslet. Mnohé alkoholové nápoje navíc obsahují těžké chemické sloučeniny, které samy o sobě dráždí žaludeční sliznici. Podobné to je u perlivých nápojů.

Omezte kouření a kávu

Kouření samo o sobě může způsobovat reflux, navíc má "relaxační" účinek na ventil mezi jícnem a žaludkem. "Ventil při kouření nepracuje tak, jak má, a obsah žaludku tak může postupovat směrem vzhůru do jícnu," vysvětluje doktorka Chutkanová. Takovým nepřítelem je i káva. A to dokonce i ta, která je označována jako bezkofeinová.

Nejezte před spaním

Platí jednoduché pravidlo. Když v noci spíte, nebo i když jen ležíte u televize nebo si čtete, z hlediska přijaté potravy nefunguje gravitace rozhodně ve váš prospěch. U nepříjemných žaludečních kyselin tak vzniká mnohem větší riziko, že se budou vracet do jícnu.

Pokud trpíte pálením žáhy, doporučují lékaři vymezit dobu posledního večerního pokrmu na rozmezí i několika hodin před tím, než si jdete lehnout. Jedině tak bude mít tělo čas přijatou potravu důkladně a v klidu trávit.