Stravovací návyky jsou hlavním ovlivnitelným faktorem, jak více či méně dodržovat zdravý životní styl. Řada lidí bohužel "praktikuje" více či méně závažné zlozvyky, mezi které mnohdy patří i večerní mlsání nebo pozdní večeře. Takové "předspánkové hřešení" ale může mít za následek nepříjemné zažívací problémy.

Čas od času se s nedostatečným spánkem dokážeme vypořádat, z dlouhodobého hlediska se ale jedná už o dosti závažný problém, který má i nemalý vliv na naše zdraví. Pokud se tedy nechcete většinu nocí zběsile převalovat v posteli, či rychle dobíhat na toaletu a riskovat zažívací potíže, určitě se vyvarujte závažnějších stravovacích "prohřešků".

Server FoxNews přinesl seznam několika jídel či pamlsků, kterým byste se měli ve svém vlastním zájmu před spaním velkým obloukem vyhnout.

Zmrzlina

Malá porce zmrzliny může pro mnohé působit jako vynikající sladká tečka před spaním, někomu takové mlsání pomáhá na nervy. Z hlediska zdravotního ale nejde o nic prospěšného. V první řadě jde o tuky, jež se ve zmrzlině nacházejí, a které tělo nedokáže dostatečně během spánku spalovat. Za druhé, obsažený cukr ve zmrzlině vaše tělo nabudí, a tak mu bude vysílat různé signály, zda odpočívat nebo vydávat energii. Nehledě na to, že se cukry budou ukládat v těle a měnit se na tuk, čímž svému zdraví rozhodně neprospějete.

Celer

Byť se dá celer označit jako prvek zdravé výživy, jako součást večerní stravy není příliš vhodný. Jedná se totiž o přírodní diuretikum (je močopudný), je tedy více než pravděpodobné, že vás bude v noci nutit k častějšímu odbíhání na toaletu.

Těstoviny

Těstoviny jsou pro mnohé vhodnou formou rychlého jídla, rozhodně byste je ale neměli konzumovat těsně před spaním. Jsou totiž plné sacharidů, které se během spánku budou přeměňovat na tuky. Většina těstovin má také vysoký glykemický index, což zvyšuje hodnotu glukózy v krvi. Ta bude mít pravděpodobně za následek, že nebudete moci usnout, případně se budete v noci častěji budit.

Cereálie

Cereálie samy o sobě nejsou škodlivé, pozor ale, jaký druh si vyberete (s kousky ovoce, čokoládou aj.). Některé jsou totiž plné rafinovaných cukrů a sacharidů, což by vašemu zažívání nemuselo před spaním udělat dobře. Místo sladké varianty dejte spíše přednost celozrnné formě.

Pizza 

Už jen při pohledu na složení není pizza rozhodně "lehkou" večerní zátěží pro žaludek. Mnohé ingredience navíc mohou mít za následek nepříjemné pálení žáhy. Kromě toho, čím více příloh v podobě sýrů či salámů si na pizzu dáte, tím větší kalorickou bombu svému tělu na noc "poskytnete".

Čokoládové tyčinky nebo bonbony

Někdo se s hrůzou budí ze snu poté, co viděl nepříjemný horor, mnohým ale bude bohatě stačit, i když si dají před spaním nějakou sladkost v podobě čokoládové tyčinky. Vědci dokázali, že konzumací nadměrných sladkostí máte až o 80 % vyšší šanci, že vás ze spaní budou budit nepříjemné sny.

Čokoládová tyčinka jako sladká tečka před spaním? Pokud se nechcete budit kvůli nočním můrám, tak raději ne.

Čokoládová tyčinka jako sladká tečka před spaním? Pokud se nechcete budit kvůli nočním můrám, tak raději ne.

FOTO: fotobanka Profimedia

Česnek

Samotný česnek si před spaním bude dávat asi jen málokdo, ale pozor i na jeho přítomnost v některém jídle. Nejen že by partnerovi či partnerce mohl vadit váš nepříliš vábivý dech, vás samotné by mohla i z dobrého jídla v noci nepříjemně pálit žáha.

Červené maso 

Pro mnohé lidi představuje velký šťavnatý steak vrchol labužnické slasti. Bohužel také ale znamená přílišnou kombinaci bílkovin a tuků, takže vaše tělo bude určitě celý večer či noc pracovat na plné obrátky, aby se s tím vším vypořádalo.

Alkohol

Dát si pár skleniček alkoholu a usnout jako miminko. Tvrzení pravdivé tak půl na půl. Je docela pravděpodobné, že po několika sklenkách lehnete do postele a brzy usnete, rozhodně ale nebudete spát poklidným a spokojeným spánkem.

Časté návštěvy mohou rodinný rozpočet doslova zruinovat

Při popíjení s přáteli to příliš nepřehánějte.

FOTO: fotobanka Profimedia

Mnohé látky obsažené v alkoholu totiž výrazně zasahují  do regeneračního procesu spánku, což bude mít za následek lehčí spaní a častější procitání během noci.

Tmavá čokoláda

Podle posledních průzkumů je jednoznačné, že tmavá čokoláda je zdraví prospěšná. Kromě toho je ale také záludným zdrojem kofeinu a jiných stimulantů, které vás místo uspání spíše probudí, navíc obsahuje látku theobromin, která může mít za následek rychlejší tlukot srdce.

Optimálnější variantou (alespoň před spaním) je bílá čokoláda.