Především vysoký příjem kalorií. Lidé si mnohdy neuvědomují, že pivo obsahuje poměrně dost kalorií - třetinka piva má okolo 150 kalorií. Pokud jich tedy člověk vypije hned několik a k tomu sní nejrůznější dobrůtky, má na problém zaděláno. Po pivu navíc roste chuť k jídlu, a tak člověk v podstatě spořádá mnohem více jídla, než by učinil bez piva.

Velmi důležitou roli při ukládání tuku v oblasti břicha hraje i samotný alkohol. "Obecně lze říci, že větší konzumace jakéhokoliv alkoholu vede k ukládání tuku v oblasti břicha a to z jednoho prostého důvodu. Tím, že játra spalují alkohol, nemají již kapacitu spalovat tuk," vysvětluje pro WebMD americká obezitolog a endokrinolog Michael Jensen.

Proč se tuk hromadí v břiše?

Pokud člověk přijme více kalorií, než vydá, pak se všechny tyto přebytečné kalorie ukládají jako tuk. O přesném uložení tuku pak rozhodují především hormony, věk a pohlaví.

V dětství se tuk ukládá u všech podle stejného vzorce. To však končí v období puberty. V dospělosti totiž mají ženy více podkožního tuku než muži, a nadbytečné kalorie v podobě tuku se jim ukládají v oblastech paží, břicha, stehen a hýždí. Jelikož muži mají podkožního tuku méně, ukládá se jim tuk především v oblasti břicha.

"Největší břicha pak mívají starší muži bez aktivity, ženy v období menopauzy a pak také velcí kuřáci," upozorňuje Jensen.

Co je špatného na pivním pupku?

Kromě vad na kráse může být pivní břicho spojeno i s mnoha zdravotními problémy, jako jsou cukrovka II. typu, vysoký krevní tlak a srdeční choroby.

Již z několika výzkumů jasně vyplynulo, že tuk uložený v oblasti břicha je pro člověka mnohem nebezpečnější, než pokud se ukládá v oblasti stehen a hýždí. Jedná se především o tzv. viscerální tuk, který je uložen hluboko v dutině břišní v okolí důležitých orgánů.

"Pokud je obvod pasu vyšší než 88,9 cm u žen a 101,6 cm u mužů, zvyšuje se u těchto lidí mnohonásobně  pravděpodobnost srdečních onemocnění, metabolického syndromu či náhlého úmrtí," varuje Jensen.

Jak se zbavit pivního břicha?

Neexistuje účinnější způsob než ten, že se člověk začne víc hýbat a omezí příjem kalorií. Samozřejmě je dobré se vyhnout veškerému alkoholu. Pokud už se člověk nedokáže svého piva vzdát, pak by měl volit méně kalorické varianty a nepřekročit hranici jednoho piva denně.

Další možností je pití alkoholu ponechat pouze na víkendy a kombinovat s neslazenými minerálními vodami.

Co se týče speciálního cvičení - pak lze doporučovat vše, při čem se posilují břišní svaly, ale i aerobní cvičení jako je běh, plavání, cyklistika, tenis apod.

"Jakýkoliv druh cvičení lidem pomůže v hubnutí mnohem víc, než samotná dieta," dodává Jensen.