Převážně pánové by si měli po oslavených kulatinách dát ruku na srdce a zpytovat svědomí, zdali by pro zkvalitnění svého života nemohli udělat něco víc, například jen si občas pinknout volejbal na chatě, skočit na "pinčes" či omezit pití tvrdého alkoholu a kouření cigaret. Nejen těmito aspekty je podloženo pevné zdraví.

Třetina mužů trpí inkontinencí

Je prokázáno, že každý třetí muž má problémy s močením, což bývá spojeno s hypertrofií neboli zvětšením prostaty. Mnohdy pacienti s návštěvou odborníka otálejí a kvůli svému studu se dostanou k lékaři pozdě.

Dobrou prevencí nemoci je maso mořských ryb, zelenina a ovoce.

Prevencí onemocnění prostaty je konzumace mořských ryb, zeleniny a ovoce.

FOTO: fotobanka Profimedia

Avšak léčba bývá při objevení prvních problémů úspěšná, navíc existují případy, které sice nejdou vyléčit, ale je možné se je naučit ovládat. Praktický lékař či urolog by měl znát cvičení pro podporu udržení moči.

Stále aktuální rakovina 

Bohužel s přibývajícím věkem nás všechny ohrožují onkologická onemocnění. Muži-padesátníci dle statistik nejčastěji trpí na rakovinu prostaty, plic a tlustého střeva. Dále jsou o něco méně častější rakoviny močového ústrojí, jako jsou ledviny a močový měchýř. Informoval o tom deník Rzeczpospolita.

Rozšířená je i rakovina kůže. Zrovna poslední onemocnění je lehce zjistitelné pouhým okem pacienta. Proto kdo zpozoruje změny zbarvení kůže, měl by se poradit  s dermatologem, zda se nejedná o vážnější chorobu.

Ledviny, močový měchýř jsou více ohroženy rakovinou u kuřáků i bývalých dělníků z továren, ve kterých se pracovalo s jedovatými látkami.

Problémy s potencí

Problémy s erekcí podle statistik hlásí poměrně nízké procento mužské populace ve věku 40 let, a to pět procent. Avšak ve věku 65 let je impotence běžným problémem u čtvrtiny mužů. Každý čtvrtý penzista má problémy dosáhnout erekce přirozeným způsobem, proto nedosahuje plnohodnotného pohlavního života.

Čtvrtina mužů ve středním věku má problémy s erekcí.

FOTO: fotobanka Profimedia

Příčinami erektilní dysfunkce mohou být stres, špatné stravovací návyky, diabetes, vysoký tlak nebo roztroušená skleróza. Proto odborníci doporučují dříve, než si pacient skočí do lékárny pro podpůrné léky, návštěvu lékaře, jenž zjistí příčiny dysfunkce, a pak se teprve budou léčit následky.

Osteoporóza

Osteoporóza není pouze onemocněním žen. Na celém světě jsou u jednoho z pěti padesátníků zlomeniny kostí způsobeny osteoporózou - řídnutím či oslabením kostí kvůli odvápnění. Pokud pacienta končetiny bolí, zkracují-li se či jsou snadno a často zlomené, může se jednat o pokročilou etapu onemocnění zvaného osteoporóza.

Často osteoporózou trpí ti, u nichž se onemocnění vyskytlo v rodině, mají nedostatek testosteronu či holdují ve velkém alkoholu. Jednoduchý test na osteoporózu může udělat na pacientovi lékař-specialista. Preventivní vyšetření by mohlo předejít komplikovaným zraněním často vyžadujícím chirurgický zákrok.

Deprese a sebevražedné sklony

Krize středního věku, nadměrný stres, jenž v současné moderní době doprovází mnoho profesí, potomci, již opustili rodné hnízdo, pocit vyprázdnění, zhoršující se zdraví a snížená kvalita sexuálního života - to vše jsou aspekty, jež mohou negativně vést k depresivním stavům až sebevražedným tendencím. Sebevraždy dokonce figurují ve světovém žebříčku deseti nejčastějších úmrtí mužů.

Co mohou padesátníci ještě změnit k dobrému

Podle odborníků existují čtyři nejrizikovější faktory negativně ovlivňující zdraví padesátiletých mužů. Patří mezi ně cigarety, alkohol, nedostatek pohybu a stres. Lékaři proto doporučují skoncovat s nikotinismem, alkohol schvalují pouze v jemné formě a rozumném množství. Zato každodenní fyzická zátěž, čítající alespoň dvacet minut chůze denně nebo plavání v bazénu, je doporučována stoprocentně.

Sportem, cestováním a aktivním životním stylem si lze i ve středním věku zachovat ve zdravém těle zdravého ducha.

Sportem, cestováním a aktivním životním stylem si lze i ve středním věku zachovat ve zdravém těle zdravého ducha.

FOTO: fotobanka Profimedia

Nejnebezpečnějším faktorem ovlivňujícím vznik mnoha zhoubných onemocnění je stres, protože i když neovlivňuje vznik nemocí přímo, může prohlubovat alkoholismus či závislost na nikotinu. Umění aktivního odpočinku může být klíčem ke zdravějšímu stáří.

Jaké komplikace číhají na padesátnice

Dámy, které již překročily padesátku, budou největší změny cítit v souvislosti s menopauzou. Jak uvedli odborníci serveru Ulekare.cz, některé rizikové faktory a příznaky spojené se stárnutím není možné změnit, ale mnohým lze předejít, či je minimalizovat. Nejen úpravou životního stylu směrem k vitalitě, aktivitě, pohodě a relaxaci. Zároveň také vhodnou úpravou jídelníčku.

Strava dokáže divy 

Lékaři tvrdí, že pokud si zralé ženy důkladně zrevidují skladbu jídelníčku, mohou ovlivnit svůj celkový zdravotní stav i náladu. Pokud sníží hladinu cholesterolu, mohou zmírnit či se zcela zbavit návalů horkosti. Návaly také ovlivňuje nadměrné pití kofeinových nápojů, kávy a čaje a konzumace kořeněných jídel.

Pokrmy obsahující izoflavony, neboli rostlinné estrogeny, mohou zmírnit příznaky menopauzy. Tyto estrogeny se nacházejí v sójových výrobcích, například v tofu a sójovém mléce. Zároveň je důležité jíst potraviny s dostatkem železa a vápníku, dvě až čtyři porce mléčných výrobků denně by měly zajistit dostatečné množství kalcia.

Müsli s ovocem a jogurtem

Čtyři porce mléčných výrobků denně by měly zajistit zajistit dostatečné množství kalcia.

FOTO: fotobanka Profimedia

Vápník se nachází také v rybách (především v sardinkách a lososu), brokolici a luštěninách. Adekvátní příjem vápníku u žen ve věku 51 let a starších je 1200 miligramů denně.

Cholesterol působí na srdeční onemocnění

Pokud si dámy ve středním věku budou hlídat svou váhu a omezí potraviny s vysokým obsahem tuku, dosáhnou snížení cholesterolu a pocitů návalů horka. Tuk by měl být obsažen ve 30 procentech a méně v celkovém denním příjmu kalorií. Především nasycené tuky zvyšují hladinu cholesterolu, a tím i riziko onemocnění srdce.

Mistrovství ČR ve filetování lososů bude na programu 23. října na pražském Staroměstském náměstí.

Ryby obsahují také vápník, především losos a sardinky.

FOTO: archiv, Novinky

Jídelníček by tedy neměl obsahovat tučné maso, plnotučné mléko, zmrzliny a tučné sýry. Příjem cholesterolu by měl být 300 miligramů denně a méně. Podobné omezení platí i pro cukr a sůl. Příliš mnoho sodíku ve stravě je spojeno s vysokým krevním tlakem.

Zelenina a ovoce jsou důležitým zdrojem vlákniny

Pro ženy nad padesát let by měly být zeleninové a ovocné pokrmy pravidelnou součástí jídelníčku kvůli prospěšné vláknině, již obsahují. Denně by dámy měly zkonzumovat dvě až čtyři porce ovoce a tři až pět porcí zeleniny. Vláknina se nachází i v celozrnném pečivu, obilovinách, těstovinách, rýži. Denní příjem by měl činit u většiny žen 20 gramů.

Během menopauzy se nesmí zapomínat ani na správný pitný režim kvůli předcházení dehydrataci. Osm sklenic nealkoholického a neslazeného nápoje by mělo stačit.