Smažený kapr nasáklý tukem, bramborový salát s pořádnou dávkou majonézy, vánoční cukroví, nejrůznější sladkosti, koly, vaječný koňak a nakonec tvrdý alkohol. Není divu, že takovou bombu nemocný žlučník nezvládne.

Odborníci radí rybu a vůbec masa nesmažit, ale upéct nebo ještě lépe připravit na páře. Výraznou chuť jim snadno dodáme omáčkou nebo kořením. Na bramborový salát můžeme použít odlehčenou light majonézu nebo jogurt smíchaný s hořčicí. Místo vaječného koňaku nebo destilátů si dát sekt, víno, případně vinný střik.

Receptů na méně tučná vánoční jídla najdete spoustu v ženských magazínech, případně na internetových stránkách společnosti STOB (www.stob.cz, časopisy Pochutnej si se STOB, Az Gastro apod.), v brožurách Žlučníkové Vánoce (nakladatelství Sdružení MAC) i ve spoustě kuchařek.

Jak si zchladit žáhu

Méně tuku, méně cukru a menší porce prospějí jak žlučníkářům, tak většině lidí, kteří mívají potíže s trávením. Typické bývá nadýmání, plynatost a pobolívání v břiše. Ale třeba také žáha.

Recept proti pálení žáhy nebývá složitý. Omezíme tučná, sladká a kynutá jídla. Na velikost porcí a přejídání bychom si pak měli dávat pozor zejména před spaním.

Někdy pomůže, když si podložíme pod hlavu polštář. Horní polovina těla je potom výš než dolní. Tím zmírníme stoupání žaludečních šťáv nebo natráveného jídla vzhůru, obvykle kvůli nedokonalé funkci žaludečního svěrače.

Někomu může pomoci nějaký z osvědčených přípravků, které si ještě před svátky koupí v lékárně (Rennie, Anacid, Maalox, Gavis -con nebo další preparáty).

Mně se na potíže se žáhou nejlépe osvědčila malá miska zeleniny nebo mrkev, kedlubna, případně list zelí, klasického stejně jako čínského.

Komu nepomůže nic z toho, měl by navštívit lékaře. Ten posoudí, jestli příčinou potíží není nedomykavost žaludečního jícnu (reflux) nebo jiný zdravotní problém.

Když nás trápí zácpa

Přemíra tučných jídel a nedostatek pohybu nebo tekutin často vyvolávají zácpu. Prevencí je hodně pít, což není snadné zejména pro starší lidi, kteří postrádají pocit žízně. A také pomůže, když se začneme dostatečně věnovat nějakému aktivnímu pohybu, i kdyby to měly být zdánlivě obyčejné procházky. Pohyb totiž stimuluje stahy střev a vůbec činnost trávicího systému.

Problémem starších lidí je, že pro ně někdy bývá složitý právě pohyb, třeba kvůli artróze, a tedy bolavým kloubům. Tím spíš by si měli hlídat jak pití vhodných nápojů (nejlépe vody z kohoutku nebo kvalitních balených vod), tak dostatek vlákniny.

Tu obsahuje především ovoce se zeleninou, stejně jako výrobky z celozrnných obilnin včetně relativně velmi levných otrub. Lze si je přidat třeba do jogurtu. Člověku obvykle pomůžou stejně dobře jako mnohem dražší psylium, které si lidé obvykle kupují v lékárnách.

Senioři s citlivým trávicím traktem mohou použít jemně působící rozpustnou vlákninu z rostliny guar, kterou snadno seženou v lékárně. Je bez chuti, bez zápachu a v jídle nebo nápoji se dokonale rozpustí. Jedinou nevýhodou je, že bývá drahá.

Záludný stres, ale také léky

Trávení snadno zhorší i stres způsobený honičkou před svátky. Není náhodou, že typickou nemocí vyvolanou právě hektickým, nepravidelným způsobem života s přemírou problémů jsou zažívací potíže nebo žaludeční vředy. Trávicí problémy může navíc zhor šit to, že jídlo ve spěchu hltáme a pořádně ho nerozkoušeme.

U starších lidí bývají častější příčinou špatně rozkousaného jídla potíže se zuby nebo s umělým chrupem. Těmto lidem pak mohou pomoci enzymy a další prostředky z lékárny.

O tom, jak se zubní náhradou správně zacházet, se dozvědí mnohé na www.corega.cz. Také tam zjistí, jestli by jim nepomohla návštěva pojízdného Centra ústní hygieny pro seniory.

Efektivním, ale dražším řešením je připevnění umělého chrupu na miniimplantáty. Na rozdíl od klasických implantátů je specialisté aplikují lidem jednoduše do čelistí, v lokálním znecitlivění, navíc ambulantně. Kde najdete nejbližšího stomatologa, který tento zákrok dělá, snadno zjistíte na www.miniimplantaty.cz.

Některé potíže s trávením a vylučováním mohou způsobit také nejrůznější léky. Pacienti by se proto měli o jejich vedlejší účinky zajímat. Nejlépe hned u lékaře, který jim je předepíše.

Jako jízda po dálnici

Důležitá pro dobré zažívání není jen lehká racionální strava, ale také to, abychom jedli po menších porcích rozdělených do celého dne. Tedy alespoň do pěti jídel. Pro náš organismus to má podobný efekt jako plynulá jízda po dálnici. Auto při ní optimálně spaluje a bývá pro něj nejšetrnější.

Pravidelná strava je navíc dobrá jak pro zažívací trakt, tak pro hubnutí nebo udržení váhy. Na rozdíl od hladovění a nočních orgií u ledničky, které mají přesně opačné efekty.

Na řadu problémů s trávením nám mohou pomoci rovněž probiotika. Přesněji řečeno přípravky s probiotickými bakteriemi, jejichž účinek nejednou podporuje vláknina.