Hlavní obsah

Europoslanci vystupují proti extrémně štíhlým ženám v reklamách

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

BRUSEL

Poslancům Evropského parlamentu se příliš nezamlouvá v současnosti běžná praxe, kdy nejrůznější výrobky v reklamách prezentují sličné a někdy také až extrémně štíhlé ženy. V nezávazném usnesení, které ve středu schválili, proto vyzývají reklamní agentury, aby najímání takovýchto modelek opravdu pečlivě zvažovaly.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Článek

Ve zprávě také požadují nulovou toleranci vůči genderovým stereotypům v oblasti reklamy. Chtějí rovněž docílit, aby státy EU studovaly obraz žen a mužů v reklamě a marketingu.

Europoslanci soudí, že obraz "ideálního tělesného vzhledu", jaký je někdy prezentován v reklamách, může negativně ovlivnit sebedůvěru žen a mužů. To pak může mít dopady na zdraví lidí. Mezi nejvíce ohrožené přitom patří třeba mládež.

Ne všichni však se zprávou souhlasí. Podpořilo ji 504 poslanců, zatímco 110 bylo proti a 22 se zdrželo. Český europoslanec Vladimír Železný například v prohlášení sdělil, že se obává, že pro svobodu vyjadřování je tato zpráva vážným ohrožením.

Regulace může vést ke zprůměrovanému stereotypu

"Co je v jedné zemi pociťováno za trapné nebo nepřijatelné, může být v jiné vnímáno jako vtipné nebo podařené. Naopak pokusy o celoevropskou regulaci prezentace obou pohlaví v reklamě je vytváření jakéhosi zprůměrovaného sterilního stereotypu," prohlásil.

Jeho kolega Jan Březina zase poznamenal, že parlament je první institucí EU, která oficiálně vyzvala ke zpochybnění tradičních mužských a ženských rolí. "Jediným důvodem pro regulaci a zásah veřejné moci je podle mého názoru situace, kdy by zobrazení ženy nebo muže v reklamě bylo v rozporu s lidskou důstojností, což může být třeba případ některých reklam na sexuální služby," řekl Březina.

Existují prý obavy, že by výzvy mohly vyústit v jakési sociální inženýrství zakazující třeba zobrazování žen v zástěře u sporáku. Současně však Březina připouští opodstatněnost kritiky časté praxe reklamních agentur, které zobrazují extrémně štíhlé ženy jako životní vzory a ideály krásy.

"Provedené studie ukázaly, že takto pokřivený mediální obraz ideálu krásy vede zejména u dívek k rozvoji poruch příjmu potravy, jako je anorexie a bulimie, a proto je nepochybně žádoucí požadovat, aby reklamy přinášely realističtější pohled na tělesný vzhled," dodal Březina.

Reklama

Související témata:

Související články

Alergie dokáže potrápit i na podzim

Koncem léta začíná mnoho lidí trápit rýma a přestože se většina z nich domnívá, že je to příznak nachlazení, realita bývá mnohdy jiná. Jde o alergii, která...

Výběr článků

Načítám