Igor Bukovský působí jako lékař na ambulanci klinické výživy v Bratislavě. Této problematice se venuje od roku 1989 a je auterm několika knih.

Bez dostatečné hydratace chátrá naše tělo zevnitř i zvenku. Voda je zkrátka pro nás tak důležitá, že bez ní vydržíme pouze 2 – 4 dny. Hladovět lze i dva měsíce, ale bez vody jste v bezvědomí raz dva.

"Proti nedostatku jsme, naštěstí, perfektně pojištěni: máme centrum žízně. Drobné chemické „laboratoře“, rozmístěné po celém těle, dělají rozbor naší krve a tekutiny v buňkách (cytoplazma). Pokud obsah vody klesne pod normu, hlásí to centru v mozku. Ono potom vyvolá žízeň a my se začneme zajímat o vodovodní (v tom lepším) anebo výčepní (v tom horším případě) kohoutek. Žízeň vznikne i vysušením sliznice úst (větrem, chladem, během)," vysvětluje doktor Igor Bukovský ve své knize Návod na přežití muže.

Dobrým indikátorem ke správnému zavodnění organizmu je barva moči. Měla by být světlá až bezbarvá.

Ani pro vodu neplatí názor, že „když je dobré vypít 2,5 litru, ještě lepší bude 5 litrů“. Dlouhodobý nadbytek tekutin může také škodit.

Tipy na správnou hydrataci od doktora Igora Bukovského

  • Den začněte půl litrem vlažné vody anebo řídkého bylinkového čaje na lačno.
  • Pijte před jídlem a mezi hlavními denními jídly.
  • Pijte přednostně vodu, případně pramenité přírodní vody.
  • Sledujte množství přijaté tekutiny: naplňte si ráno v práci láhev anebo džbán tekutinou a máte očividnou informaci o tom, kolik jste vypil.
  • Minerální vody pijte během léta častěji, ale střídejte je s čistou vodou a se zeleným nebo bílým čajem.
  • Udržujte světlou až bezbarvou moč.
  • Objem tekutin by za normálních okolností (pokud se extrémně nepotíte) neměl překročit 5 litrů za den – dlouhodobý nadměrný příjem vody může být nebezpečný: zřeďuje krev a vyplavuje z těla minerály.

Jaký je denní optimální příjem tekutin?

- za normálních teplotních podmínek nejméně 0,5 litru (maximálně 0,7 litru) na každých (i načatých) 15 kg hmotnosti – 70kilový člověk: 70 : 15 = 4,7 x 0,5 = 2,3 litru – zjednodušeně: 70 : 30 = 2,3 litru

- v případě větších ztrát vody pocením: na každý 1 kilogram úbytku tělesné hmotnosti při fyzické aktivitě doplnit tekutiny v objemu 4 šálků (1 litr)