Utrousila jenom tiché: "Mizerové." Bůček byl úžasný, ale protože se snažila hubnout, trápily ji pak výčitky a špatné svědomí. Bývá to častý jev.

Pokud je rodina zvyklá jíst kaloricky vydatná jídla, není pro ženu vůbec jednoduché hubnout. Může si začít dělat jídlo zvlášť, pro sebe, ale je těžké odolat tradičním rodinným dobrotám.

Ideální třeba je, když může vařit kaloricky výhodná jídla pro celou rodinu. Snazší to bývá, pokud je dobrá kuchařka. Místo pečené kachny, bramborového knedlíku a dušeného červeného zelí (3600 kJ) může připravit třeba kuře a la kachna s tímtéž knedlíkem a salátem ze syrového červeného zelí nebo zelí spařeného horkou vodou (1780 kJ).

Za shozené kilo dostane tři stovky

Jinak chutných jídel, které mají malé nebo přijatelné množství energie, existuje spousta. Hodně receptů najdete třeba v knize Hubneme s rozumem v praxi, na webu www.azgastro.cz, v publikaci Rychle, chutně, zdravě... a v řadě dalších knih.

Snadné to pro ženy nebývá ani v okamžiku, když si třeba manžel přinese k televizi brambůrky a začne je s gustem chroupat. "Už se zase musíš cpát brambůrkama?" vyjede na něj. A je zaděláno na hádku.

V některých kurzech hubnutí se ženy učí, jak si říct o podporu rodiny, a to bez agrese, která provokuje spíš konflikt než dohodu a skutečnou pomoc. Žena by se měla s rodinou domluvit hned na začátku hubnutí, jak ji může konkrétně podpořit.

* Třeba tím, že muž i děti budou alespoň měsíc chroupat brambůrky a oříšky někde jinde, než u televize.

* Nebudou podlamovat její vůli ani řečmi o tom, jak je ta klobása, dortíček nebo jiná kalorická bomba báječná. A už vůbec jí nebudou takové jídlo nabízet.

* Pokud si zbytek rodiny bude chtít dát nějakou oblíbenou pochoutku, která má ale příliš mnoho kalorií, nebudou ji před ní jíst.

* Všechny sladkosti a dobroty, které u nich jinak volně leží v obýváku na stole anebo v kuchyni, uklidí, aby ji nelákaly a nedráždily.

* Domluví se, že ji budou podporovat ve cvičení i sportovních aktivitách.

* Uzavřou spolu dohodu třeba o tom, že jí rodina dá za každé shozené kilo třeba 300 korun, za které si bude moct koupit něco na sebe. Nebo jí pořídí další kytku do zahrádky na balkóně. Prostě spolu vymyslí systém odměn a cílových prémií.

Dohody můžeme uzavřít i s příbuznými a v práci. Třeba o tom, že kolegyně ze zaměstnání, která báječně peče, nebude měsíc nosit své úžasné koláče a buchty, kterým je tak těžké odolat. Mamince přineseme recept na jídlo, kterým nám udělá radost při příští návštěvě a pomůže nám hubnout. A tak dál. Ne vždy se domluva podaří. Ale pokud své okolí správně požádáme, obvykle máme šanci na úspěch. V některých kurzech hubnutí se ženy učí i této dovednosti. 

Vybodni se na to

"Že se na hubnutí nevykašleš," řekl kuchař své ženě. "Mně se líbíš taková, jaká jsi." Zdaleka ne všichni manželé jsou rádi, že jejich žena hubne. Z řady důvodů. Narušuje zaběhané zvyklosti v rodině, případně i jejich pohodlí. Někteří se cítí nesví, že oni zůstanou tlustí a žena shodí. Navíc hrozí, že budou muset hubnout taky.

Další mohou žárlit, protože manželka tráví daleko víc času mimo domácnost, někdy i o víkendech. Začne chodit s kamarádkami z kurzu cvičit, sportovat nebo jen tak, na túry a na procházky. A tak bychom mohli pokračovat.

Raději více sportu než striktní diety

Málokdy se povede, že se manželé domluví a hubnou oba. "Když ale začnou cvičit a měnit jídelníček společně, mívají výborné výsledky," říká na základě svých zkušeností Pavel Suchánek, odborník na výživu z pražského Institutu klinické a experimentální medicíny. "Obvykle patří k nejlepším ze skupiny. Protože se vzájemně podporují a někdy i hecují, je pak snazší změnit jídelníček rodiny. Navíc žena cítí maximální podporu, a to je pro ni jednou z nejdůležitějších věcí. Speciálně kolem padesátky, kdy jí hubnutí komplikují hormonální změny."

"Pokud manželé hubnou společně, může to mít řadu výhod," zdůrazňuje Pavel Suchánek z pražského IKEM. "Muži se běžně snaží přidat na pohybu a z jídelníčku vyloučit jen největší kalorické bomby. Ženy kladou důraz spíš na diety. Jenže zákazy a omezení, které jsou jejich součástí, zvyšují u člověka psychické napětí a tedy i riziko selhání. Naopak díky cvičení a sportování je pro něj snazší, aby se lépe cítil. Endorfiny, které se po tělesné námaze vyplaví do organismu, přispívají k dobré náladě a lepšímu zvládání různých potíží. Více tělesné aktivity a méně přílišného redukování jídelníčku, to je přístup, který se mi zdá pro hubnutí výhodnější." Pokud začnou manželé hubnout spolu, mají podle Suchánka i ženy větší šanci objevit výhody tohoto způsobu shazování kil.

Méně tučný recept
Pečenou kachnu s bramborovým knedlíkem a dušeným červeným zelím (3600 kJ) zkusíme nahradit kuřetem a la kachna, bramborovým knedlíkem a salátem z červeného zelí (1780 kJ). Tady je recept. Potřebujeme: 180 g kuřecího stehna -930 kJ, 50 ml černého piva -60 kJ, 70 g bramborového knedlíku - 380 kJ, 150 g hlávkového červeného zelí - 200 kJ, 10 g cibule - 20 kJ, 5 g rostlinného oleje - 190 kJ, ocet a nekalorické sladidlo. Omyté a očištěné kuře osolíme, okmínujeme a dáme na pekáček, podlijeme vodou a v troubě upečeme do měkka. Během pečení přelijeme kuře sklenicí tmavého piva. Omyté zelí nakrájíme na nudličky, spaříme vařící vodou, scedíme a dáme do mísy. Cibuli nasekáme nadrobno a zalijeme sladkokyselou zálivkou (olej, sůl, ocet, sladidlo). Předem uvařené a oloupané brambory nastrouháme na jemném struhadle. Přidáme k nim hrubou mouku a vejce. Potom těsto osolíme a zpracujeme, pak z něj uhněteme malou šišku. Vaříme ji 25 minut. Hotový knedlík nakrájíme na plátky. Na talíř dáváme přesně odvážené množství.