Následky neléčené nespavosti jsou tématem letošního Mezinárodního dne zdravého spánku. Připadá na první jarní den. Lidé se dozvědí vše o poruchách spánku, jejich prevenci a možnostech léčby. Většina lidí se zdráhá o potížích se spánkem mluvit s lékařem a podstoupit léčbu dlouhodobé nespavosti. 

Zdravý člověk prospí třetinu života. Spánek potřebuje k obnově duševních i fyzických sil. Únava z nedostatku pravidelného spánku nebo pokles pozornosti zaviní až 30 procent všech silničních nehod. 

Nespavost se stává chronickou, pokud trvá déle než měsíc. Přechodná nespavost se opakuje ve stejných situacích, například když člověk spí mimo domov, nebo je ve stresu. Spánek se může zhoršit při pobytu v nemocnici a po úrazu. Problémy mají i lidé, kteří pracují na směny. 

Vytvořte si rituál, který vám spánek navodí

Nespavost může být důsledkem špatné spánkové hygieny. Pokud si člověk chce spánek zlepšit, měl by dodržet několik pravidel:

Načasovat si spánek a každý den vstávat a chodit spát ve zhruba stejnou dobu, a to i o víkendu.

Omezit krátká zdřímnutí během dne.

Nepít kávu čtyři hodiny před usnutím, intenzivně cvičit, jíst pozdě večer těžká jídla, popíjet alkohol a kouřit.

Naopak by si měl vypěstovat pravidelný rituál, jeho provádění mu spánek navodí. Místo ke spánku by mělo být co možná nejpohodlnější, spánek narušuje přílišné horko nebo velký chlad a také hluk. 

Další informace mohou zájemci nalézt na www.nespavost.cz a každé úterý a čtvrtek od 15:00 do 17:30 na informační lince 800 182 571.