Náznaků toxického vztahu může být vícero. Nemusí jít rovnou o vyloženou nespokojenost, třeba v sexuální oblasti. Stačí i maličkosti, které časem tomu druhému doslova otravují život.

U někoho je to například přehnaná žárlivost, v jiných dvojicích zas vyčnívá jeden, který musí mít vždy pravdu. Známkou toxického vztahu mohou být dokonce i časté hádky, bez kterých pár není schopen ani běžně fungovat. Rozpoznat ale vztah, který vám ve výsledku už jen škodí, nebývá mnohdy tak jednoduché. Proto ani jeho ukončení není otázkou jediného rozhodnutí.

Server Askmen přinesl přehled několika kroků, jak poznat, případně jak se vymanit z toxického vztahu, který vám už nepřináší nic dobrého.

Krok 1 – zjištění, zda se nacházíte v toxickém vztahu 

Jedním z náznaků může být zjištění, že společné chvíle s partnerem (partnerkou) vás vyčerpávají více než ty, které trávíte o samotě. Když se k tomu přidá navíc dojem upadajícího sebevědomí, případně dokonce strach ze společných chvil, je téměř jisté, že váš svazek není dobrý.

Krok 2 – udělejte si přehled pro a proti

Udělejte si přehled kladů a záporů, které vám vztah s danou osobou přináší. I z toho se dá poznat, jak moc může být situace závažná.

Krok 3 – co vás nutí ve vztahu zůstávat

Dalším úkolem je zjistit, proč v nevhodném vztahu zůstáváte. Jsou to peníze, pocit nadřazenosti, nebo jen strach být zase sám (sama)?

Krok 4 – přestaňte se vymlouvat

Je třeba si uvědomit, že na kvalitě vztahu pracují oba partneři. A oba mají možnost ho změnit. Proto není vhodné se druhému podřizovat nebo dokonce obhajovat jeho nevhodné chování.

Krok 5 – otevřeně si promluvte 

Udělejte si dostatek času sami pro sebe a o celé situaci si v klidu pohovořte. Nechoďte okolo horké kaše, zaměřte se na zásadní body celého problému. Nedělejte úlevy, co se týče kompromisů, buď budete schopni se oba domluvit na řešení, jinak nemá vztah delšího trvání.

Krok 6 – nebojte se truchlit

Když už bude výsledkem jakéhokoli snažení konec vztahu, nebojte se s tím vypořádat po svém. Dejte si čas, nebojte se truchlit, jakkoli to pro vás bude do budoucna přínosné. Zapomeňte ale na všechny pocity viny nebo nevyřčené výtky. To všechno nechte za sebou.

Krok 7 – zhodnoťte bývalý vztah 

Až bude čas a nálada na reálné myšlení, zkuste zhodnotit, co se přesně v minulém vztahu stalo, případně co vás naučil vztah s ex-partnerem. Do budoucna to možná bude neocenitelným přínosem.

Krok 8 – obnovte přátelství, najděte si koníčky 

Jednou z ´nevýhod´ po rozchodu je nadmíra volného času, ve kterém můžete přemýšlet o spoustě věcí, které se pokazily. Na to ale zapomeňte. Místo toho se raději spojte s přáteli nebo najděte nové, vyzkoušejte něco, co vás bude bavit. Je jedno, jestli to bude plavání, běh nebo společné večeře s přáteli. Důležité je, aby vás to pozitivně naladilo.

Krok 9 – mějte rádi sami sebe

I když nejste zrovna v ideálním rozpoložení, naučte se vážit sami sebe. Věřte, že si zasloužíte lásku, která vás nebude ničím svazovat. Všichni si zaslouží co nejšťastnější a nejlepší život. Pokud okolo sebe budete mít lidi, kteří vám budou život ztrpčovat a ničit, nikdy takového života nedosáhnete.