Dostat se do sporu s kýmkoli není zas tak složité. Stačí kolega s nesouhlasným názorem, partner ve špatné náladě nebo třeba naštvaný spolucestující v tramvaji či autobuse. Někdy začneme hádku sami, jindy je hlavním „útočníkem” někdo jiný. Každopádně jen málokdo se dokáže hádat tak, aby jakýkoli rozpor ustál v klidu, obzvlášť když druhá strana stále útočí.

Někdo se dá navíc poměrně snadno vytočit, a to mu pak „bouchnou” nervy dost rychle. Ne každý se ale stejně rychle jako naštvat umí i uklidnit. Proto by raději lidé neměli po větší hádce či sporu vykonávat některé běžné každodenní činnosti, převážně ty, které vyžadují plnou pozornost či soustředění.

Přehled, co při naštvání nebo ve velkém stresu rozhodně nedělat, přinesl server Health.

Nechoďte spát naštvaní 

Pokud se pohádáte s partnerem a zloba vám vydrží až do večera, kdy si půjdete lehnout, jen málokdy se jí kvalitním spánkem zbavíte. Naopak podle posledních zjištění může spánek uchovat nebo dokonce ještě posílit negativní emoce, které v sobě máte.

Spánek prý jednoduše zlepšuje paměť, a tu emocionální obzvlášť, uvádí studie citovaná v Journal of Neuroscience.

Nesedejte za volant 

Mnozí z nás určitě na silnici měli co do činění s řidičem, který se zběsile řítil po silnici, kličkoval mezi auty nebo jinak ohrožoval ostatní. Takový člověk většinou není v klidu a nemá dobrou náladu, jinak by tak neriskoval.

Pokud tedy ani vy nejste zrovna „fit” po psychické stránce, raději za volant nesedejte. Při přemítání například nad tím, kdo vás tak strašně naštval, můžete při řízení přehlédnout nějakou značku nebo v horším případě člověka u silnice, a neštěstí bude na světě.

Vztek a jídlo - špatná kombinace

Sednete-li naštvaní či vystresovaní k nějakému jídlu, možná to vaše pocuchané nervy trochu uklidní, ale v mnoha dalších ohledech vám to zrovna dvakrát neprospěje. „Je to jednoduché, když se zlobíme, často automaticky vybíráme dost nezdravé potraviny. Málokdo sáhne v takovém stavu po brokolici. Spíš automaticky hledá něco s vysokým obsahem cukrů a tuků,” uvádí terapeutka Kathy Gruverová.

Navíc při nadměrném stresu tělo reaguje na náhlý příjem sladkého reakcí, jako by bylo v ohrožení a dostávalo „akutní zásoby”, následné trávení pak neprobíhá standardně a tuky se více ukládají „na horší časy”.

Celá situace se zajídáním stresu nebo nervového napětí pak může mít za následek průjem nebo naopak zácpu.

Nepijte alkohol 

Podobně jako zajídat špatnou náladu, není také dobrý způsob ji zapíjet. Když má člověk „nervy na pochodu”, má tendenci si dát na uklidnění jednu, dvě či více skleniček, což se může velmi rychle vymknout kontrole. Obzvlášť pokud není zvyklý příliš často pít.

Vztek a sociální sítě 

Fenoménem posledních let jsou sociální sítě, na kterých lidé sdílejí kde co. Když je někdo ve vzteku, je logické, že ho chce ventilovat. A svěřit se na síti, že ho naštval soused nebo dokonce šéf, se mnohým přímo nabízí.

Rozhodně ale nejde o dobrý způsob, jak se vzteku zbavit. V návalu emocí totiž lze velmi jednoduše říct, respektive napsat něco, co se může velmi rychle vymstít. A co dotyčný možná ve chvíli, kdy to psal, ani tak doslova nemyslel. Na následné vysvětlování, obhajování nebo dokonce omluvy už ale nemusí být prostor.

Důležitá rozhodnutí

Velmi ošemetné je také v návalu negativních emocí dělat nějaká zásadní rozhodnutí. Většinou se totiž nerozhodnete správně, tak jak byste to udělali, když jste v klidu. Navíc takovými unáhlenými činy můžete ranit i lidi ve svém nejbližším okolí.