Čím muž nejvíce okouzlí ženu? Jaké prostředky často používá při svádění? Vyznavači romantické lásky většinou nelibě nesou skutečné výsledky výzkumů různých seznamovacích strategií. Novodobí Romeové cítí zklamání, když slyší, že nejvíce ceněnou mužskou vlastností není tělesná krása, silné svaly nebo romantické vlohy. Je jí schopnost dostat se ke zdrojům.

V pravěku to bylo nejlepší sousto z uloveného mamuta, dnes je to tučné bankovní konto. Lákání partnerky na tyto zdroje má ovšem také své strategické postupy. Finanční prostředky není třeba vydávat hned. V první fázi stačí stavět je na obdiv.
Příklady tohoto chování vidíme u mnoha jiných živočišných druhů. Třeba sameček kukačky kohoutí chytne myš a dělá na ni samici chutě. Mává před ní kořistí, štěbetá a vrtí ocasem. Teprve po kopulaci uvolní dar ze sevření a předá jí ho, aby ho sežrala.

Také naši blízcí příbuzní šimpanzi bonobo provozují nezakryté prostituční chování, když je samička ochotna kopulovat třeba za banán. Ale pozor! Ani tento banán nesmí být darován předem. To by s ním hned utekla. Po celou dobu pohlavního aktu drží samec banán v prackách. Předá ho teprve tehdy, když akt skončí.

Mávání myší nebo ukazování banánu je jen mužské předvádění

Své výdělečné schopnosti dokazuje muž rozhazováním peněz za různé nesmyslnosti, ježděním v drahých autech nebo placením velkými bankovkami, případně zlatou platební kartou. Účinné bývá i to, když více nebo méně obratně mluví o svém postupu v kariéře, dosažených úspěších a své důležitosti v práci.

Odlišné seznamovací taktiky používají muži, když usilují o krátkodobou známost, a jinak se chovají při navazování trvalého vztahu. Nošení drahého oblečení funguje v obou případech stejně dobře, zatímco okamžité chlubení se vlastní zámožností a vodění do drahých restaurací je účinné spíš pro nahodilou sexuální partnerku.

Trvalá známost se buduje spíše na perspektivě získat majetek. Zejména v Americe prý platí zdůrazňování úspěchů na univerzitě a líčení ambiciózních životních cílů. Jistě by stálo za výzkum, zda jsou v ČR dlouhodobé seznamovací strategie podobné.

Přístup ke zdrojům a jejich stavění na odiv určitě není nějaká novodobá mužská strategie. Už římský básník Ovidius napsal před více než dvěma tisíci lety: „Dívce se báseň zalíbí, ale raději to zkus s drahocenným darem. Často se pak zhlédne v jakémkoliv nevzdělaném hňupovi, pokud je bohatý.“

Ženy však potřebují ve vztahu více než jen peníze

Neznamená to, že všechny ženy zajímají jen peníze. Jak důležité jsou pro ně i emoce, vnímavost, hezký vztah nebo třeba fakt, že v muži vidí oporu, o tom ledacos napovídá například obliba románů pro ženy, případně ženských časopisů. Pokud však jejich partner nemá aspoň přijatelné schopnosti dostat se ke zdrojům, začne jejich obdiv k němu chladnout. A dřív nebo později bude tento handicap vážně narušovat i původně velmi romantický vztah většiny z nich.