Široký výběr bělících krémů na pultech lékáren a supermarketů je důkazem kvetoucího průmyslu, který nabral v posledních letech raketové tempo.

Šílenství jménem vybělování kůže, které běží paralelně s globálními trendy plastické chirurgie a botoxových injekcí, se ale netýká jen obličeje. Zahrnuje i krémy, které zesvětlí tmavší kousky kůže v podpaží a masti pro "růžové bradavky", jež vybělí hnědě zbarvený pigment.

Mnohé, pokud ne většina, z bělících krémů nejsou bezpečné a lékaři, skupiny na ochranu zákazníků i vládní činitelé hlásí varovné důsledky trendu "bílá je krásná". Namísto, aby je ženy používaly jen k ošetření malých skvrnek, aplikují je ve velkých a nebezpečných dávkách. V chudších oblastech jihovýchodní Asie se navíc dobře prodávají na černém trhu levné produkty se silnými, ale nelegálními bělícími složkami.

"Dostal jsem spoustu stížností doplněných fotografiemi, které dokazují, že zatímco před použitím byla kůže jemná, po aplikaci vypadá, jako by ji někdo opekl v troubě," říká Daršan Singh, manažer malajsijského Národního střediska pro stížnosti spotřebitelů, neziskové organizace sídlící v Kuala Lumpuru.

Bělící složka hydroquinon může být karcinogenní

Thajský úřad pro kontrolu potravin a léčiv zveřejnil seznam 70 produktů pro zesvětlování kůže, které se v zemi prodávají nelegálně. V Indonésii identifikovali na 50 druhů zakázaných kosmetických přípravků. Ale pochybnosti vyvolávají i legálně vyráběné a prodávané krémy. Někteří lékaři říkají, že hydroquinon, který již roky předepisují doktoři po celém světě k odstraňování tmavších skvrn na kůži, může být karcinogenní, zvlášť pokud se používá dlouhodobě ve velkých dávkách. Podle výzkumů tato látka způsobuje u myší a dalších zvířat leukemii. Evropská unie zakázala kosmetické prostředky s touto složkou od roku 2001, ale v přípravcích dostupných na lékařský předpis a především v načerno vyráběných produktech v zemích třetího světa nadále zůstává.

Světlá pleť standardem přitažlivosti

Vědci dlouho diskutují o tom, proč Asiaté, kteří jsou odlišní v čemkoli od jazyka přes náboženství až po etnický původ, sdílejí hluboce zakořeněnou víru, že světlejší kůže je přitažlivější. Všeobecné vysvětlení uvádí, že mají jednoduše světlejší pleť spojenou s větším bohatstvím a vyšší úrovní vzdělání, protože ti z nižších společenských tříd, dělníci a zemědělci, jsou více vystaveni slunci, a proto mají tmavší kůži. Další teorie se odvolává na vlny bílých dobyvatelů, ať už šlo o Mongoly ze Střední Asie či evropské kolonizátory, jejichž světlá pleť se stala standardem přitažlivosti.

"Každá thajská dívka si myslí, že když bude mít světlejší kůži, pohrnou se k ní peníze a muži," říká Nisivadí Pchúčareujot, lékař na kožní klinice v Bangkoku, který předepisuje prostředky na zesvětlení kůže. "Hvězdy ve filmech mají světlou pleť a všechny holky chtějí vypadat jako superhvězda." V Thajsku, stejně jako v dalších zemích této oblasti, je stigma tmavší pleti zakořeněno i v jazyce. Obvyklou nadávkou je "tua dam" (černé tělo), urážlivý termín pro člověka nižšího společenského postavení. Stejný význam má "e dam" (černá holka) nebo "dam tap pet" (černý jako kachní játra).

Nejúčinnější jsou přípravky nejlevnější a nejnebezpečnější

Filmy a reklamy hrají jednoznačnou roli v propagaci myšlenky, že bělejší kůže je krásnější. Reklamy na zesvětlující přípravky propagují bělejší kůži jako zářivou a zdravější. Oblíbená značka Olay má výrobek s názvem "bílá záře", firma L'Oréal nabízí produkt "bílá dokonalost". Problém ale je, že nejúčinnější bělidla na kůži jsou zároveň nejlevnější a také nejnebezpečnější.

Když si Panja Búnčunova poprvé koupila krém balený jako "třídenní", za který dala v přepočtu necelých 30 korun, výsledek ji velmi potěšil. Sice ji začala svědit kůže, ale ignorovala to, protože zároveň znatelně zesvětlala. Zákazníci v restauraci, kde zpívala thajské písničky, jí najednou dávali větší spropitné. Ale dva měsíce poté jí na tváři naskákaly skvrny a život se jí rozpadl na kousky. Šéf jí řekl, že už v jeho podniku zpívat nemůže, protože vypadá ošklivě. "Už se nemůžu ani podívat do zrcadla," říká mezi vzlyky. Minulý měsíc svůj příběh vyprávěla v thajské televizi, líčila tam, jak ji bělící krém připravil o práci a zničil jí život. Těsně před tím, než začal její vstup, moderátor přečetl seznam sponzorů - byl mezi nimi i výrobce krému "Bílá krása". Podle lékařů stav kůže Panji již nikdy nepůjde napravit.

V době, kdy je bělejší kůže propagovaná agresivní reklamou po celé Asii jako nejen krásná, ale také zdravá, dokazuje Panjin případ, jak daleko jsou ženy ochotny zajít, aby změnily barvu své pleti - a jaké nebezpečí to s sebou nese.