Od počátků je ve firmě její ředitel Michal Škoda, který ji spoluzakládal. Vysvětluje, že v porevoluční době chtěli všichni podnikat a stačilo jen využít dobrého nápadu. S tím přišel jeden známý, emigrant z Nizozemska, který navrhl mobilní mlékárny.

„Ta myšlenka se nám líbila, v té době byly přebytky mléka, a tak jsme se začali zajímat o to, jak to zrealizovat,“ říká Michal Škoda.

„Byli jsme se v Nizozemsku podívat a říkali jsme si, že je to fajn, mobilní mlékárna, můžeme to přivézt a spustit. Samozřejmě to tak jednoduché nebylo. Ale mlékárnu jsme si tam půjčili a začali vyrábět jogurty. Samozřejmě tomu předcházelo personální zajištění, půjčení peněz, různá povolení atd. Bylo nás devět spolumajitelů a v té době nebyly tak přísné kontroly, plno věcí bylo jednodušších, ten revoluční duch byl takový zvláštní, ale přežili jsme to,“ říká.

Ředitel Michal Škoda je ve firmě od počátků.

Ředitel Michal Škoda je ve firmě od počátků.

FOTO: archív Michala Škody

I název Hollandia vznikl velmi jednoduše. „Po nějakých pěti pivech a třech becherovkách jsme to vymysleli, nebylo to nic sofistikovaného,“ říká s úsměvem Michal Škoda. Firma Hollandia byla založena v roce 1991 a prvních pět let bylo podle jejího ředitele takovým bojem o přežití. Ve větším měřítku začala firma podnikat v roce 2002, kdy mobilní mlékárnu přestěhovali do výrobní haly.

V roce 2003 už byly potřeba větší prostory, protože majitelé pořídili novou technologii a začali rozjíždět klasickou mlékárenskou výrobu v Krásném Údolí nedaleko Toužimi.

„Od té doby meziročně rosteme, vyrábíme nějakých sto tun jogurtu, ve špičkách 125 tun jogurtu každý den. Pro český, slovenský, německý a od 1. srpna i polský trh. Naše výrobky jsou buď ve standardní kvalitě, nebo bio. Na ty si produkujeme své mléko na vlastní biofarmě,“ vysvětluje Michal Škoda.

Několik prvenství

Nejen jogurty je firma živa, dá se říci s nadsázkou. Vyrábí a nabízí 160 produktů. Mezi nimi také BIO BiFi, krémové výrobky pro gastrosegment, velká balení jogurtů a na konci léta budou ve vybraných prodejnách k dostání také nanuky.

Upřímně musím říct, že takový nanuk jsem ještě nejedla. Jogurtový s pravou čokoládou na povrchu. Je vážně lahodný. Nanuk, který bude obsahovat 70 % selského jogurtu v mléčné složce a belgickou čokoládu, označuje Michal Škoda za takové zdravé mlsání.

Kvalita surovin je pravidelně kontrolována ve vlastní laboratoři.

Kvalita surovin je pravidelně kontrolována ve vlastní laboratoři.

Jako první se také rozhodli jít cestou selských jogurtů zrajících v kelímku. „Základem všech našich jogurtů je mléko a jogurtová kultura. Jediné, co se liší, je způsob zrání – v tanku nebo v kelímku. Selské jogurty zrají v kelímku, krémové v tanku a potom jsou rozmíchány s ovocem a plněny do kelímků. U bio řady používáme certifikované bio mléko,“ vysvětluje Michal Škoda. Nic víc, nic míň.

Mimo jiné jsou držitelem certifikátu IFS, tedy potravinářské normy uznávané po celém světě.

Samí zemědělci

Přestože se jedná o mlékárenskou firmu, mlékaře tu nenajdete. „Jsou tu samí zemědělci, já mám například vysokou zemědělskou, vedoucí výroby je bývalý agronom, hlavní ekonomka je bývalá zootechnička,“ směje se Michal Škoda.

Firma zaměstnává 94 lidí na trvalý pracovní poměr a ze sestavy z devadesátých let zůstalo jádro 12 lidí, kteří podle ředitele tvoří firemní kostru. Michal Škoda je hrdý na to, že za uplynulých 25 let jeho lidé vždy dostali výplatu a firma nemá dluhy. „Spousta lidí si neuvědomuje, že to není nic jednoduchého,“ říká.

Podle něj je to i tím, že „nechceme dělat nějaké podnikatelské nesmysly a snažíme se neustrnout. Přesto se neženeme dopředu za každou cenu.“

„Jednoduchou odpovědí na otázku, co stojí za úspěchem naší firmy, jsou lidé. Měl jsem v životě to velké štěstí, že jsem na začátku existence firmy potkal ty správné lidi. Stále více si uvědomuji i v dnešní hektické době, co to znamenalo a co to znamená i nyní pro naši společnost. Svědomitou každodenní prací jsme se z produkce jedné palety za den dostali až na slušných 500 palet 365 dní v roce. Tvrdé jádro kolektivu je stále součástí společnosti i po 25 letech. Tato soudržnost a stejné vnímání životních hodnot jsou klíčem ke kvalitě našich produktů a celkové dnešní podobě naší společnosti,“ říká.