„Dvě třetiny Čechů myslí, že dokážou oblečení nakupovat chytře. Nejčastěji jej pořizují v nákupních centrech nebo přes internet. Naopak tržnice a second handy využíváme k pořizování oděvů jen velmi málo,“ říká Zuzana Procházková ze společnosti Kik.

Podle průzkumu společnosti také vyplynulo, že spíše než abychom za módu utráceli, šetříme. Na otázku, kolik levného a neznačkového oblečení naše skříně obsahují, odpovídali respondenti shodně: spoustu. Dáváme tedy přednost kvantitě před kvalitou.

Drahý kousek není zárukou spokojenosti

„Téměř každý Čech a Slovák má ve své skříni minimálně jeden kus oblečení, který nebyl vůbec drahý, ale přesto patří k nejoblíbenějším,“ dodává Procházková.

Desetina Čechů vystřídá během měsíce zhruba 80 % svého šatníku, jiná desetina obnosí pouhou pětinu kusů. Z průzkumu dále vyplynulo, že každý druhý Čech využívá prakticky každý druhý módní kousek ze své skříně. Oblečení tedy máme dostatek, ale nevyužijeme jej tak, jak bychom od módního oblečení očekávali.

Co s okoukaným nebo obnošeným oblečením? Nejčastěji jej odvážíme do sběrných kontejnerů k tomu určených, polovina z nás oblečení daruje přímo na charitu.

Na rozdíl od Slováků, kteří nepotřebné oblečení rozdávají ve velkém (polovina z nich), jsou to u Čechů pouze dvě pětiny. Desetina dotázaných oblečení vyhazuje do popelnic.

Značky a návrháře na rozdíl od světa objevujeme

Zatímco v zahraničí je trend kupovat autorskou módu, oblečení od módních návrhářů a investovat do nadčasových kousků, které vydrží roky, u nás se takové chování objevuje spíše výjimečně.

Podle průzkumu on-line obchodu Zoot ve společnosti s agenturou Perfect Crowd Češi na autorskou módu zapomněli a spíše ji znovu objevují. Zároveň si ale pod takovým pojmem představují kvalitu, originalitu a také jedinečnost, takže ji úplně nezatracují.

Zásadním faktorem, proč takovou módu mnoho lidí nenakupuje, je cena. Ačkoliv má český módní trh roční obrat více než 60 miliard korun, raději nakoupíme mnoho levných věcí než jednu drahou. Lidé mají značkovou autorskou módou předem spojenou s vysokou, až dvojnásobně vyšší sumou, než jsou za výrobek ochotni utratit.

Pokud už uvažují o nákupu nového oblečení, většinou je ani nenapadne přemýšlet o tom, že by si pořídili dražší, ale jedinečný kousek. Dotázaní respondenti uvedli, že kdyby dostali 20 000 Kč na útratu, místo investování do autorské módy by nakoupili oblečení běžných značek.

Když už se rozhodneme koupit originální zboží, většinou se jedná o menší položky, nejčastěji o šperky, trika, šaty a kabelky.