Zkušenosti s neopatrnými lidmi mají i administrátoři služby Sbazar.cz. Podvodníci dnes umí být vstřícní a na první pohled důvěryhodní. Nemají však pravou tvář, adresu ani jméno. Člověk jim v dobré víře a často i na jejich naléhání zaplatí za vybrané zboží. A to přijde s vadami, pokud vůbec.

I proto je potřeba se stále učit online gramotnosti. Díky ní se vyvarujeme chyb, které nás mohou stát mnoho peněz, jako se to například stalo paní Lence z Pardubic: „Pro našeho syna jsem sháněla lyže. Na nové jsme neměli, a tak jsem procházela aukční servery a trávila večery hledáním. Nakonec jsem objevila takové, které by mu padly. Lyže dokonce na fotografiích vypadaly jako nové a inzerát byl zadán bez gramatických chyb. I e-mailová komunikace s prodávajícím byla velmi příjemná, takže jsem měla dobrý pocit, že bude jejich majitel bezproblémový,” popisuje své zkušenosti.

„Brzy jsme se dohodli, že si sice pro lyže mohu přijet osobně, ale je to dost daleko, lyže jsou zabalené a poštovné jen pár korun, navíc v ceně. Zaplatila jsem tedy částku 1600 Kč předem na účet a se slibem, že mi přijdou do tří dnů, jsem se s prodávajícím rozloučila. Čekala jsem marně. Po týdnu už byl inzerát pryč,“ dodává.

Pravidla, jak nakupovat na online bazarech

Z výše uvedeného příkladu vyplývá několik jednoduchých pravidel, která je dobré mít na paměti vždy, když budete nakupovat v bazarech na internetu anebo využívat jakékoli služby, které fungují na principu prodeje zboží mezi dvěma lidmi přímo.

„Za prvé, nikdy se prodávajícími na on-line bazarech nenechte donutit k platbě předem,ani na dobírku. I balíček, který zaplatíte až při převzetí na poště nebo od kurýra, totiž může obsahovat například místo nové lyžařské helmy stejně těžké pytlíky s rýží. Proto minimálně při prvním nákupu u neznámého prodejce trvejte na osobním převzetí věci a platbě v hotovosti. A to i přes často sofistikované výmluvy a hry na city,“ vysvětluje Pavel Kolář, produktový manažer Sbazar.cz.

Vyplatí se tedy vyhledávat nabídky v konkrétních městech. Před nákupem tak podle Koláře odbouráte anonymitu, protože si zboží osobně prověříte, aniž byste museli cestovat kdovíjak daleko. Při osobní kontrole si dejte na čas a zkontrolujte zboží opravdu pořádně. Zejména pokud kupujete lyže pro své děti, může jít o bezpečnost.

Příliš nízká cena je podezřelá

„Uvědomte si, že jste to vy, kdo investuje peníze, proto by vám měl prodávající vyjít vstříc. V případě, že bude celá koupě probíhat po internetu, nechte si zaslat reálné fotografie, pokud prodejce inzeroval s pomocí katalogových. Můžete se s ním také domluvit, aby na kupované lyže nalepil lísteček s vámi zvoleným slovem ještě předtím, než pro vás fotku vytvoří,“ uvádí další tipy Pavel Kolář.

Zaměřte se samozřejmě i na cenu. I příliš nízká cena je totiž podezřelá a může být signálem, že zboží nemusí být v inzerované kvalitě. Podle Pavla Koláře je také důležitá reklamace. „Domluvte si s prodejcem předem podmínky, se kterými budete oba souhlasit, a uchovejte si veškerou komunikaci v e-mailu. Jasno byste měli mít i v tom, jak případná reklamace proběhne.“

Poptávkou jste nic neslíbili

Varováním mohou být e-maily se špatnou či zkomolenou češtinou nebo snímky, které vypadají, že jsou foceny mimo ČR. Poznáte to podle neobvyklých klik, zásuvek, nápisů nebo cizojazyčných knih. Ale ani dobrá čeština není zárukou ničeho. Ideálně chtějte telefonní číslo na prodávajícího, zkuste mu zavolat. Pokud vám telefon nebude chtít dát, je to první známka možných potíží.

Vždy platí, že pokud máte jakékoli podezření, je vhodné minimálně prohledat uživatelská fóra, jak se o prodávajícím vyjadřují jiní zákazníci. Poptávkou jste totiž nikomu nic neslíbili. Proto se klidně poohlédněte jinde. Každý seriózní server by se měl navíc bezpečností na svých stránkách zabývat.