Přestože ve Skandinávii se děti berou do sauny prakticky od narození, jakmile se jim zahojí pupečník, u nás odborníci tento okamžik odkládají až do tří let věku dítěte, kdy už je samo schopné vyjádřit své pocity a i lépe zvládat horko. V nižším věku je pro děti vhodná spíše pára, kde se dítě prohřeje a vlhký vzduch mu udělá dobře na horní cesty dýchací, zároveň se minimalizuje riziko dehydratace dítěte.

„Při saunování dětí je ale také nutno myslet na výši teploty v sauně. Zatímco dospělí se běžně saunují při teplotě nad 90 °C, u dětí se doporučuje 75 až 80 °C,” radí Martin Pařízek z Wellness Horal v Resortu Valachy v beskydských Velkých Karlovicích.

„Děti by se ale nikdy do saunování neměly nutit. Rodiče by měli být trpěliví a nic neuspěchat. Je naprosto přirozené, že děti mají zpočátku obavy. Není pro ně snadné vejít do horké a tmavé místnosti a v ní navíc ještě trpělivě několik minut sedět. Proto je i dobré začínat se saunováním tam, kde již s dětmi mají zkušenosti a k saunování je vedou hrou,” dodává Pařízek.

Optimální hravou formu saunování dětí podle něj představují například dětské saunové rituály, kdy do sauny mezi děti přijde saunér v kostýmu, povídá si s nimi o saunování, vysvětlí jim pravidla i etiku chování v sauně, pak předvádí různé triky s ručníkem, jímž víří horký vzduch, a nabízí tělové peelingy k potírání pokožky. Velmi snadno pak děti v sauně vydrží potřebných pět až sedm minut.

Po saunování

Po saunování, což platí u dětí stejně jako u dospělých, je nezbytné nejprve tělo sprchováním zbavit potu či zbytků peelingu. Teprve poté může následovat vstup do ochlazovacího bazénu. I tato fáze může být pojata hravou formou. Hrou na déšť je možné děti začít sprchovat vlažnou vodou od nohou směrem nahoru. V zimě, pokud to je možné, děti milují, když v rámci ochlazování mohou vyběhnout ven a skákat do sněhu či se koulovat. Pak není vůbec zapotřebí vstup do ledového bazénku.

„Je ale nezbytné zajistit, aby dítě neprochladlo – zabalit ho do suchého prostěradla a případně i do deky. Častou chybou rodičů je, že dítě vezmou ven v mokrém prostěradle, kterým ho předtím osušili po sprchování a je tedy navlhlé,“ uzavírá Pařízek.

Rodiče by poté měli dohlédnout na to, aby děti po sauně odpočívaly a měly zajištěný dostatečný přísun tekutin. Přičemž aby saunování skutečně mělo efekt a posilovalo imunitu dětí, je třeba pravidelnost, a tedy saunu navštěvovat minimálně jednou týdně.

Další výhody saunování

Tkáň většiny lidí je překyselená, nahromaděné toxiny v organismu mohou být spouštěčem bolestí kloubů, svalů, trávicích poruch, začátkem mnoha chronických onemocnění. Proto lze saunování považovat za dobrou prevenci i těchto onemocnění. Saunování pomáhá s detoxikací organismu, a tedy s vyplavováním škodlivin z těla.

Další výhody saunování podle MUDr. Mileny Dědičové, lékařky z Termálních lázní Velké Losiny.
Pravidelné saunování podporuje vyplavování škodlivin z těla. Společně s potem je vylučováno olovo, kadmium, nikl.
Pravidelné saunování je prevencí před vysycháním pokožky.
Pravidelné návštěvy sauny trénují celý organismus, zpomaluje se biologický proces stárnutí.
Saunování patří neodmyslitelně ke zdravému životnímu stylu.
Sauna a sportování patří k sobě: po jakémkoliv sportovním výkonu sauna pomáhá s regenerací. Zejména v zimě ji ocení lyžaři a snowboardisti, kdy po vymrznutí na sjezdovce tělo dokonale prohřejí.
Sauna dokáže i odbourat svalovou horečku, pokud jsme přecenili své síly...