Pohyb na čerstvém vzduchu je pro zdraví dětí velmi důležitý. Není to totiž zima, která je hlavním původcem nemocí. Pobyt venku podpoří prokrvení sliznic i dýchacích cest, což výrazně zvyšuje jejich odolnost. Nejlepší volbou je procházka někde v přírodě, parku nebo v lese, kde se děti mohou vyběhat. V zimě totiž moc možností pro pohyb venku není.

„Pohyb na čerstvém vzduchu, a ještě lépe na sluníčku, je velice důležitý. Už naše babičky říkaly, že kam nechodí slunce, tam chodí lékař,” říká imunoložka MUDr. Jana Čepová. Co se týče oblečení, děti příliš nenabalujte, ale zároveň ani nepodceňujte počasí. Volte typ a vrstvy oblečení, které se dají jednoduše obléknout i svléknout.

„Céčko“ nestačí

Spousta lidí se na zimu zásobí vitaminem C. Všichni moc dobře vědí, že ho je dostatek v citrusech, kysaném zelí, brokolici nebo například v kapustě. Ovšem tuší, že pouze vitamin C nestačí. „Vitamin D hraje důležitou roli i v imunitním systému a jeho dostatečná hladina příznivě ovlivňuje imunitu dítěte. Pokud tedy máme vitaminu D málo, tělo je náchylnější k různým nemocem. Oslabená imunita se projeví častým nachlazením, opakovanými infekcemi či chřipkami,“ dodává doktorka Čepová. Další informace o zdraví prospěšném vitaminu D najdete na vseovitaminud.cz.

Odborníci uvádějí, že zhruba 50 % dětské i dospělé populace trpí zásadním nedostatkem vitaminu D. Snadno si ho doplníte také konzumací ryb a mléčných výrobků. V dnešní době je ale spousta potravin o tento vitamin obohacena. Proto je dobré důkladně číst etikety jednotlivých výrobků.

Dalším problémem je pak topení a větrání doma. Protože když topíte a málo větráte, máte doma špatný vzduch a vznikají plísně. Když topíte a hodně větráte, zbytečně vám uniká teplo. A když netopíte, je vám zase zima. Jak z tohoto bludného kruhu ven? Pokud nejsou mrazy doopravdy nesnesitelné, pak je dobré na noc topení ve vytopených pokojích vypínat, ráno vyvětrat a topení opět zapnout. Teplota pokojů by se měla držet okolo 23 stupňů Celsia.

Čistota, půl zdraví

Naučení dětí základním hygienickým návykům je základ. A s jejich výukou by se mělo začít co nejdříve, aby si je dítě co nejvíce a nejrychleji osvojilo. Kromě virů v podobě nachlazení totiž přichází v tomto období i ty, které dokážou potrápit dětské bříško. Umývání rukou je tak základ, a to nejen před jídlem, ale i vždy po návratu zvenku. Viry a bakterie čekají všude. Zvlášť ve větších dětských kolektivech se jim opravdu daří.

Spánkový režim

Dospělým stačí zhruba osm hodin denně. Děti jsou na tom ale trochu jinak, spát potřebují o něco víc. Batolata by měla spát až 13 hodin, předškoláci a mladší děti alespoň 10 hodin. Pokud vaše děti nejsou z těch, které usínají i odpoledne po obědě, zkuste je naučit chodit spát o něco dříve, což ale může být samozřejmě o něco složitější. Zkuste proto přečíst pohádku, zabroukat ukolébavku a dětem brzké uložení o něco více zpříjemnit. Spánek by tak mohl přijít o něco rychleji, organismus bude odpočatější a tím pádem i odolnější vůči nemocem.