Dítě však otužují i věci na první pohled banální:
* nemáme v bytě přetopeno (ne víc než 22 °C) a na noc mu topení vypínáme
* oblékáme je tak, aby nechodilo zbytečně nabalené
* každý den běhá venku (ideální jsou každodenní procházky s rodiči svižnou chůzí prakticky za každého počasí) atd.
Nevědí, že imunitní aparát tvoří složitý komplex tělesných orgánů a jejich vzájemně propojených reakcí. Stejně jako to, že obranyschopnost svého dítěte obvykle mohou zlepšit věcmi, které paradoxně nejsou tak složité.

Otužilci neznají chřipku

Kdyby někdo objevil účinný lék na chřipku nebo aspoň na rýmu a kašel, zbohatl by přímo pohádkově. Moderní medicína umí fantastické věci, ale s těmito zdánlivými banalitami si stále neví rady. I když jeden velice účinný recept proti těmto chorobám už existuje.

Naprostá většina otužilců neví, co je to chřipka, rýma nebo kašel. Otužování přitom není jen plavání v zimní Vltavě, ale i mnohem jednodušší sprchování studenou vodou po ránu nebo mnohem příjemnější saunování jednou týdně.

Dítě však otužují i věci na první pohled banální:
* nemáme v bytě přetopeno (ne víc než 22 °C) a na noc mu topení vypínáme
* oblékáme je tak, aby nechodilo zbytečně nabalené
* každý den běhá venku (ideální jsou každodenní procházky s rodiči svižnou chůzí prakticky za každého počasí) atd.

Bomba: zelí s česnekem

Důležité bývá i to, aby dítě dostatečně spalo a nedostávalo se hned ráno do stresu. Obranyschopnost většiny dětí prokazatelně snižuje to, že se pořádně nevyspí, protože je maminka musí kvůli práci dát do školky co nejdřív. Ráno probíhá ve spěchu, dítě se často pořádně nenají atd.

Pro dobrou imunitu je důležitá také strava, zejména dostatek ovoce a zeleniny. Na podzim odborníci často doporučují kysané zelí kvůli přirozenému obsahu vitamínu C a probiotickým bakteriím, podobně jako česnek a cibuli, které často označují za jakási přírodní antibiotika; obsahují i hodně prospěšných antioxidantů, podobně jako levná mrkev.

Význam mají i zakysané mléčné výrobky, které podporují správnou střevní mikroflóru a tím přirozené bakteriální bariéry našeho organismu. Dobré podmínky pro růst mikroflóry vytváří vláknina (je hlavně v obilovinách, celozrnných výrobcích a ovoci se zeleninou).

Pít jako o život

Velice podstatné pro odolnost dítěte je, aby pilo. Podle výzkumů pijí děti málo. Dostatek kvalitních tekutin má totiž zásadní význam pro dobrý chod našeho organismu. Proto je nutné, aby v závislosti na věku a na tom, kolik vypotí třeba při sportování, vypilo dítě 1,5 až 2,5 litru neslazené balené vody denně.

Záludnou věcí, která zvyšuje riziko infekcí, je ústřední topení a klimatizace. Teplý suchý vzduch totiž vysušuje sliznice dýchacích cest a dělá je zranitelnější vůči infekcím. Řešením je málo topit, hodně větrat, případně vzduch zvlhčovat. Třeba mokrou plenou položenou na topení nebo zvlhčovačem vzduchu.

Prokazatelně lépe vzdorují infekcím děti, které chodí s rodiči cvičit nebo sportovat. Nemívají jen lepší kondici, ale i imunitní reakce.

Báječné horečky

Horečka není nepřítel, je to důležitá reakce našeho těla, které se brání infekci. A zároveň úžasný imunitní trénink. Rozumní dětští lékaři to vysvětlují maminkám stále naléhavěji. Pokud jsou rodiče netrpěliví, zpanikaří a vynutí si na lékaři antibiotika, zlikvidují tuto důležitou reakci a imunitní trénink. Navíc tím činí dítě náchylnější k dalším infekcím.

Vakcíny na chřipku

Při opakovaných chřipkách by se maminka měla zeptat lékaře nejen na vyšetření imunity, ale i na očkování proti chřipce. Stojí kolem 200 Kč a některé zdravotní pojišťovny na něj svým klientům přispívají. Maminka si ho vyzvedne v lékárně a pediatr ho dítěti aplikuje (to stojí asi 100 Kč).

Skvělá sauna

MUDr. Antonín Mikolášek to v knize Saunujeme děti doložil jasně.

Saunování:

* zlepšuje adaptaci na změny teplot, které nás činí náchylné k infekci

* uvolňuje a pročišťuje dýchací cesty

* zvyšuje počet buněk schopných likvidovat viry a bakterie, včetně buněk, které zlepšují obranyschopnost samotných sliznic dýchacích cest

* také děti zklidňuje, zlepšuje činnost jejich srdce a cév, chuť k jídlu atd. Zajímavé je, že příznivé efekty vydrží až šest dní, takže dostatečný efekt mívá, když do sauny zajdeme jedenkrát týdně.