Článek
První let trval asi hodinu. Ověřily se při něm základní vlastnosti letounu, stoupání, klesání a zatáčení. Podvozek ale nebyl zatažen a při přistání se nepoužil obraceč tahu, uvedl server Flightglobal.
V kabině usedli dva bývalí vojenští letci.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
MRJ je prvním japonským dopravním letadlem od turbovrtulového stroje YS-11 z přelomu šedesátých a sedmdesátých let.
Firma, jejíž stíhačky A6M Zero (Rei-sen) prosluly za druhé světové války, se snažila ve vývoji uplatnit moderní technologie, aby dosáhla co nejmenší spotřeby paliva a provoz byl úsporný. Stroj má ale celkem klasickou konstrukci, ve které převažují hliníkové slitiny nad kompozity.
Ředitel společnosti Mitsubishi Masao Jamagami řekl, že kromě domácího by hlavní trh měly představovat Spojené státy, protože odtamtud také pochází šedesát procent komponent. MRJ pohánějí americké motory Pratt & Whitney PW 1200G.
MRJ je určen pro regionální tratě, kde však bude čelit tvrdé konkurenci. Segmentu dominují stroje kanadské firmy Bombardier z řady CRJ a brazilského Embraeru z řady E s typy 170 a 175. Navíc se v něm snaží prosadit ruský Suchoj se svým Superjetem 100. Část méně movitých zákazníků zřejmě upřednostní čínský COMAC ARJ-21, vycházející z letitého Douglasu DC-9.
Mitsubishi má zatím objednávky na 223 strojů a opce na dalších 184, 100 kusů si objednal americký dopravce SkyWest z Utahu a 50 americký Trans States Holding. Suchoj eviduje objednávky na 350 Superjetů, z nichž bylo dodáno 60. Opce má na dalších 130 strojů Superjet. Většina objednávek ale pochází z Ruska nebo postsovětských zemí – výjimkou jsou mexický Interjet a indonéská Sky Aviaton.
Podle odhadů se do roku zdvojnásobí počet jednouličkových proudových dopravních letadel, která představují 70 procent segmentu trhu. Stroje s kapacitou 50 až 100 cestujících se používají pro spojení velkých hubů s menšími letišti.