Článek
Odmítnutí poplatků si koalice ANO, SPD a Motoristů dala do návrhu programového prohlášení vlády. Stejný bod měli v předvolebním programu Motoristé, jejichž předseda Petr Macinka se pravděpodobně stane ministrem životního prostředí.
„Vychází to z toho, na koho to dopadá. Je to útok na seniory, pro které je to často důležitý zdroj informací,“ řekl Macinka Novinkám.
Zatížit poplatkem reklamní letáky navrhlo minulý rok ministerstvo životního prostředí (MŽP). Mělo jít o součást novely zákona o obalech, která ale Sněmovnou neprošla. Cílem mělo být, aby se letáky nedostávaly k lidem, kteří o ně nestojí a aby náklady na likvidaci nesl producent.
Rada seniorů v souvislosti s tím varovala, že by se mohl snížit přístup seniorů k informacím a docházet k jejich sociální diskriminaci. Ministerstvo ale dopad na seniory odmítá.
„Novela nijak nezakazovala výrobu letáků, ani neomezovala jejich distribuci, například směrem k seniorům či ostatním lidem, kteří si letáky přejí dostávat,“ popsala pro Novinky mluvčí MŽP Veronika Krejčí.
Ohrožení seniorů nevysvětlil
Novinky se opakovaně ptaly Macinky i mluvčí Motoristů Barbory Šťastné, jak konkrétně by poplatek hrazený výrobcem připravil seniory o „mnohdy jedinou formu informace“. Odpovědi se ale redakci nedostalo.
Plánovanou změnu podporoval Svaz měst a obcí ČR a jak Novinkám popsala jeho mluvčí Alexandra Kocková, obce očekávají, že kvůli opuštění záměru budou mít dál vyšší výdaje a letáky budou přítěží pro životní prostředí. Obchodníci sami totiž nemají motivaci objem letáků snižovat.
„Bez finančního impulsu se množství distribuovaného materiálu pravděpodobně nezmění,“ uvedla Kocková a dodala: „Svaz doporučuje sledovat dopady na náklady obcí a podporovat jiné nástroje pro omezení množství distribuovaných letáků a efektivní třídění odpadu.“
MŽP upozornilo, že v Česku se ročně vyprodukují až čtyři miliardy letáků, tedy asi 20 000 tun. „V lepším případě skončí v tříděném sběru, jehož provoz obce platí. V horším případě jsou letáky pohozené v ulicích,“ přiblížila Krejčí.
„Obce dnes doplácejí na systém sběru a recyklace materiálu zhruba šest miliard korun ročně. Je proto nutné nastavit pravidla tak, aby odpovědnost za odpad nesli jeho původci, tedy výrobci,“ dodala mluvčí MŽP.
Seniorská organizace i výrobce letáků se radují
Předsedkyně Rady seniorů Lenka Desatová naopak rozhodnutí nové koalice oceňuje. „Pořád máme lidi, kteří si to raději prolistují, než by si to prohlíželi na počítači. Část počítač ani nemá a na mobilu si to starší lidé opravdu nepřečtou,“ vysvětlovala.
Informaci, že chystaná vláda poplatek nezavede, přivítala také Česká distribuční, jedna z velkých firem, která letáky tiskne i roznáší. „Zamýšlený poplatek za letáky by byl nesystémový, ekonomicky zatěžující a sociálně necitlivý,“ uvedl pro Novinky mluvčí společnosti Jaroslav Staněk.
Kritici záměru argumentovali také promítnutím zvýšených nákladů na reklamu do cen zboží nebo snížením počtu pracovních míst pro lidi s postižením, kteří často letáky roznášejí. Vadilo jim i přilepení změny k obalové novele.


